Meny

Jon Georg Dale snur om jordvern i Nasjonal transportplan:

Vern av matjord skal likevel inn i Nasjonal transportplan

JORDVERN I NTP LIKEVEL: – Jeg ser ingen grunn til å holde samferdselsministeren i øra for å sikre jordvern nå vei- og jernbaneutbygginger planlegges i Nasjonal transportplan, sa Jon Georg Dale til Stortinget i mars. I Revidert nasjonalbudsjett kommer nye toner. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I mars sa landbruks- og matminister Jon Georg Dale (Frp) til Stortinget at spørsmålet om jordvern ikke bør inn i Nasjonal transportplan. I Revidert nasjonalbudsjett varsler han det motsatte.

Regjeringens forslag til Revidert nasjonalbudsjett ser ut til å styrke vernet av dyrka jord - i det minste la Stortinget fatte informerte valg mellom jordvern og vei- og jernbaneutbygging.

Stortinget har vedtatt at maksimum 4000 dekar dyrkbar mark skal tas til andre formål i løpet av ett år.

Men når regjeringen neste år legger fram sin Nasjonal transportplan (NTP), må vi vente forslag om omfattende utbygging av vei og bane, som vil legge beslag på store områder med dyrka jord.

I Stortinget 3. mars avviste landbruks- og matminister Jon Georg Dale (Frp) likevel at spørsmålet om jordvern bør omtales i NTB.

– Hvor mye nedbygging av matjord som vil skje, avgjøres ikke i NTP, men i trasévalgene og i detaljplanlegging som skjer på kommunenivå, sa Dale på spørsmål fra Senterpartiet.

Les også: Landbruksministeren vil ikke ha jordvern i nasjonale samferdselsplaner

– Stortinget må få prioritere

Nå kommer nye og skjerpede signaler i Revidert nasjonalbudsjett:

«Til neste år vil Nasjonal transportplan legges fram for Stortinget, og det er viktig at Stortinget der får grunnlag til å prioritere mellom jordvern og utbygging av infrastruktur», heter det der.

«Regjeringen vil derfor i Nasjonaltransportplan omtale jordvernet og gi Stortinget et grunnlag for å ta avgjørelser om samferdselsutbygging ved å veie disse opp mot hensynet til jordvernet. Målet om jordvern blir derfor lagt inn i Nasjonal transportplan for å gi Stortinget mulighet til å prioritere., skriver Landbruks- og matdepartementet.

Regjeringen går også inn for at kommunene skjerper sitt planarbeid med hensyn til jordvern. Prinsippene for verdsetting av landbruksjord i konsekvensutredninger skal gjennomgås for å vurdere om hensynet til jordvern blir godt nok ivaretatt.

«KS vil bli trukket inn i arbeidet med å styrke veiledningen til lokale myndigheter om hvordan kommunal planlegging kan bidra effektivt til å nå nasjonale jordvernmål.», heter det også.

Les også: Nye Veier AS setter i gang motorveibygging uten jordvern som krav

«Oppskrift for ikke å lykkes»

– Det er grunnleggende fornuftig at reguleringsansvaret ligger lokalt, og ikke i et kontor i Oslo. Hvor mye nedbygging av matjord som vil skje, avgjøres ikke i NTP, men i trasévalgene og i detaljplanlegging som skjer på kommunenivå., sa Jon Georg Dale i Stortinget 2. mars.

– Hvordan kan den enkelte kommune som skal planlegge vei- og jernbaneutbygging, sikre at summen av matjord som går med i hele landet, ikke blir høyere enn 4.000 dekar i året? spurte ABC Nyheter den gang.

– Det Dale tok til orde for i dag, er en oppskrift for ikke å lykkes. Det er derfor Stortinget har sagt at jordvernhensyn må inn tidligere i prosessene, svarte Senterpartiets Geir Pollestad, som tok opp saken i spørretimen.

Nå bringer regjeringen altså jordvernet inn også i NTP.

Les også: Dales jordvern-brev skuffer Bondelaget

Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus