LO-nestlederen: – Løpet er ikke kjørt for havnearbeiderne!

GIR SEG IKKE: – Slaget om havnearbeidernes tariffavtaler slett ikke tapt med EFTA-domstolens uttalelse, sier LOs nestleder Tor-Arne Solbakken.
GIR SEG IKKE: – Slaget om havnearbeidernes tariffavtaler slett ikke tapt med EFTA-domstolens uttalelse, sier LOs nestleder Tor-Arne Solbakken. Foto: Trond Isaksen / LO
Artikkelen fortsetter under annonsen

LO tror ikke slaget er tapt for havnearbeiderne i Drammen, etter at EFTA-domstolen tirsdag ga selskapet Holship rett i at Transportarbeidernes boikottaksjoner mot dem er ulovlige.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prinsippstrid om havnearbeid:

Stridens eple i rettssaken som pågår mellom Norsk Transportarbeiderforbund og spedisjonsfirmaet Holship, er den gjeldende tariffavtalen ved 13 havner i Norge, inkludert Drammen og Oslo.

Rammeavtalen om fastlønnssystem for losse- og lastearbeidere bestemmer at losse- og lastearbeidet ved havna skal utføres av de ansatte havnearbeiderne i havna.

ILO-konvensjon nr. 137 som Norge er tilsluttet, sier at havnearbeidere skal skaffes fast arbeid så langt det er mulig. Registrerte havnearbeidere skal ha fortrinnsrett ved tildeling av havnearbeidet.

Det danskeide speditørfirmaet Holship som tidligere brukte havnearbeiderne i Drammen, begynte å bruke sine egne arbeidere fra 2013. De har Norsk Arbeidsmandsforbund tariffavtale for vaskere.

10. april 2013 krevde Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) at Holship skulle følge rammeavtalen for havnearbeidere. Holship svarte ikke. NTF varslet boikottaksjoner og stevnet selskapet for Drammen tingrett for å avklare om boikott er lovlig.

19. mars 2014 dømte tingretten boikott av Holship som lovlig. Borgarting lagmannsrett kom til samme konklusjon 8. september 2014.

Holship anket til Høyesterett. Høyesterett ba 11. juni 2015 EFTA-domstolen om å gi sitt råd om hva som er i tråd med EUs lovverk. EFTA-domstolen er organet som avgjør hva som er i tråd med EUs regelverk for det indre marked, som Norge har påtatt seg å følge i og med EØS-avtalen.

EFTA-domstolen: Kom med sin uttalelse 19. april 2016.

Hva så? Høyesterett har i denne omgang bedt EFTA-domstolen om en rådgivende uttalelse. Deretter skal Høyesterett på selvstendig grunnlag finne ut om den vil følge rådet eller ikke. Parten som taper, kan deretter anke saken til EFTAs overvåkingsorgan ESA. Føyer ikke Norge seg etter ESAs avgjørelse, kan saken ankes inn for EFTA-domstolen, og da til endelig dom. Stortinget har vedtatt at EFTA-domstolen er overordnet norsk Høyesterett i saker som omfattes av EØS-avtalen.

– Nå har Høyesterett fått svar fra EFTA-domstolen. Nå får Høyesterett gjøre sine vurderinger på bakgrunn av norsk rettspraksis, norske lover, Grunnloven, menneskerettighetene og EFTA-domstolen.

Det sier LOs nestleder Tor-Arne Solbakken til ABC Nyheter om EFTA-domstolens konklusjon i striden om havnearbeidernes rettigheter.

– Det står jo i slutten av nesten hvert avsnitt i uttalelsen, at spørsmålene er opp til Høyesterett å vurdere, påpeker Solbakken.

Les også: EFTA-domstolen går mot havnearbeiderne i Holship-strid

Kan få store følger

Den konkrete saken EFTA-domstolen har vurdert, dreier seg om selskapet Holship i Drammen har rett til å lesse og loste på havna med egne ansatte, eller er forpliktet til å bruke de organiserte havnearbeiderne slik avtaleverket i Norge tilsier.

Men saken vil få preseden for øvrige norske havner. I flere havner har det vært strid siden 2013, da arbeidsgivere har satt havnearbeidere på dør.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Regjeringsadvokaten forsvarer havnearbeideres rett til å aksjonere

Forkludrende for EFTA-domstolen?

Advokat Nicolay Skarning til bryggesjauernes motpart, det vesle selskapet Holship i Drammen, slår fast at EFTA-domstolens uttalelse setter en stopper for 100 års monopol for havnearbeidere i Norge.

Tor-Arne Solbakken mener altså at det er for tidlig å trekke konklusjonene.

– Det er veldig spesielle avtaler, disse havnetariffene. Det er tariffavtaler selv om de regulerer litt mer enn lønn, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge avtalene skal partene i havnene i fellesskap opprette et losse- og lastekontor.

– Jeg skjønner at det kan forkludre arbeidsgiver-/arbeidstakerbildet. Det ser ut som det har forstyrret EFTA-domstolen litt i deres vurderinger, mener LO-nestlederen.

– Laste- og lossekontoret er tillagt en veldig stor vekt i norsk avtaleverk. Det blir sett på annerledes internasjonalt enn i en norsk konflikt og i norske rettsinstanser, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Disse dommerne kan ryste LOs syn på EØS-avtalen

Artikkelen fortsetter under bildet

VANT MOT BRYGGEARBEIDERNE: Advokat Nicolay Skarning fikk gjennom sitt i EFTA-domstolen. LO-advokatene Lornts Nagelhus (til venstre) og Håkon Angell, her i EFTA-domstolen 11. november i fjor, ble ikke hørt. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter
VANT MOT BRYGGEARBEIDERNE: Advokat Nicolay Skarning fikk gjennom sitt i EFTA-domstolen. LO-advokatene Lornts Nagelhus (til venstre) og Håkon Angell, her i EFTA-domstolen 11. november i fjor, ble ikke hørt. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter

– Løpet er ikke kjørt!

– Det har skjedd før at Høyesterett har avsagt dommer i strid med EFTA-domstolen. Dette er ikke kjørt! sier Tor-Arne Solbakken.

«Det er like fullt fortsatt klart at havnearbeiderne kan ha fortrinnsrett til havnearbeid og at denne retten nedfelles i tariffavtale. EFTA-domstolen ved sin uttalelse i dag oppstiller i så henseende ingen begrensninger på denne retten, men avgjørelsen kan få betydning for hvilken tariffavtale som skal benyttes. Dette blir opp til Høyesterett å avgjøre.», skriver LO på sine hjemmesider.

Nå er det til syvende og sist opp til norsk Høyesterett å felle en dom. Den kan imidlertid ankes inn til EFTA-domstolen for endelig domfellelse.

Stortinget har på grunn av Norges EØS-avtale med EU gitt EFTA-domstolen makt over Høyesterett i saker som omfattes av EØS-avtalen.

LO-kongressen har derimot vedtatt som betingelse for å holde på EØS-avtalen, at norsk arbeidslivsrett må ha forrang for EØS-lovverket hvis det blir konflikt.

Les: LO-kongressen på kant med EØS-avtalen?