Stortingsrepresentant: – Hva gjør alle disse folka?Statsråd Sanner (H) kan ikke svare for konsulentbruk

KRITISK: – Er det virkelig slik at vi må benytte konsulenttjenester på basisting? For eksempel medvirkning i lokaldemokratiet? spør Karin Andersen (SV). Til høyre partikollega Snorre Valen.
KRITISK: – Er det virkelig slik at vi må benytte konsulenttjenester på basisting? For eksempel medvirkning i lokaldemokratiet? spør Karin Andersen (SV). Til høyre partikollega Snorre Valen. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Karin Andersen (SV) reagerer på det hun mener er overforbruk av konsulenter i det offentlige, og har krevd innsyn i hva det har kostet Norge de siste åtte årene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Her øker det voldsomt med folk i departementene, direktoratene og byråkratiet. Hva gjør disse folka egentlig – når man må kjøpe alt mulig? sier Karin Andersen til ABC Nyheter.

Sist uke sendte SV-representanten spørsmål til kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H), og ba ham svare på årsaken til hvorfor konsulentbruken i staten og kommunene er så høy. Andersen undrer seg over at staten ikke selv innehar kompetansen de betaler dyrt for.

– Eksempelvis når kommunaldepartementet ikke innehar kompetanse på medvirkning i lokaldemokratiet, og ber konsulentfirma om råd på dette, skriver Andersen, som sitter i Stortingets kommunal- og forvaltningskomité.

Les også : Politiet brukte konsulenter for en halv million kroner hver dag

Vil ha full gjennomgang

Hun ba derfor om oversikt over antall oppdrag, og hva konsulentene har kostet i kroner i samtlige departement, direktorat og statlige foretak de siste åtte år – samt begrunnelse på hvorfor en ikke innehar nødvendig kompetanse på området i staten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredag fikk hun svar fra statsråd Sanner.

Han starter med å forklare hvorfor det er klokt å kjøpe konsulenttjenester. Dernest skriver han at de ikke er i stand til å oppgi hvor store utgiftene til det som i dagligtale omtales som konsulentbruk. Det skyldes måten man kontofører det i regnskapene i statlige virksomheter. I posten inngår nemlig også kjøp av «helikoptertjenester og prosjekteringskostnader knyttet til investeringer i vei og bane», som Sanner trekker frem som eksempler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les brevet fra Jan Tore Sanner her.

Karin Andersen er ikke fornøyd med svaret.

– Det ble jeg ikke veldig klok av. Etter mitt syn er det ikke gjort forsøk på å svare en gang. De gjemmer seg bak noen regler for å si at dette er vanskelig. Det betyr at vi har ikke noen oversikt over dette.

Les også: Vegvesenet brukte 1 milliard for mye på konsulenter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Riktig bruk?

Bakgrunnen for spørsmålet hennes er at kommuner i forbindelse med mulige sammenslåinger, skroter folkeavstemninger og i stedet har såkalte innbyggerundersøkelser. Grunn: Meningsmålingsfirmaet TNS Gallup har på oppdrag for departementet konkludert med at det er klokest.

– Det var dette jeg var ute etter: Er det virkelig slik at vi må benytte konsulenttjenester på basisting? For eksempel medvirkning i lokaldemokratiet? Sanner later som om han ikke skjønner hva jeg viser til, sier Andersen, og utdyper:

– Man kan spørre: Er det riktig av departementet å bruke konsulenter som selv har forretningsmessig interesse i det de anbefaler? Departementet har utredet om man skal ha folkeavstemning eller innbyggerundersøkelse. TNS Gallup har konkludert med at sistnevnte er bedre enn folkeavstemning. Den utredningen bruker departementet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Og så skal TNS foreta innbyggerundersøkelsen?

– De får i hvert fall et stort marked. Men en av kjerneoppgavene i kommunal- og -moderniseringsdepartementet er lokaldemokrati. Det har vært hatt folkeavstemninger i kommuner i årevis. Det da være kompetanse i departementet om det. De kunne gi råd, sier SV-representanten fra Hedmark.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Politibyråkrater økte konsulentbruken med 80 prosent

Aldersgrense 80 år

Sanner skriver i sitt svar at oppdraget ble utført av en profesjonell aktør, og at det hadde en ramme på 40 000 kroner. Videre at departementet har inngått en rammeavtale med Opinion AS i forbindelse med innbyggerundersøkelsen, men at kommunen står fritt å velge hvordan de vil høre på innbyggerne sine, enten ved lokal folkeavstemning, innbyggerundersøkelse eller andre former.

Andersen er sterkt kritisk til at det ikke skal gjennomføres folkeavstemninger, og mener flere av spørsmålene som stilles i innbyggerundersøkelsene er ledende, og de vil ikke ha hatt anledning til å sette seg inn i sakene grundig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Folk skal overrumples. Du skal få spørsmål du ikke har fått anledning til å tenke på, men bestemme deg på en slags magefølelse der og da. Det kan da umulig være bedre enn en folkeavstemning? I Løten testet vi det ut på en del ansatte, og de kunne ikke svare, sier Andersen.

Ett av stedene det skal holdes en innbyggerundersøkelse, er i Re kommune i Vestfold. Andersen ble forskrekket over flere forhold i Re.

– Der hadde de bestemt at ingen over 80 år fikk lov til å være med! Grunn: Der skulle de gjøre det på epost. Jeg spurte departementet om de var tilhenger av diskriminering. De svarte at de ikke vil sette ned foten mot aldersdiskriminering. Men det ble ytret noe om at gamle folk er konservative, sier Karin Andersen.

Les også: Nav har brukt tre milliarder på ett konsulentselskap