MDG-topp forsvarer bruk av pisk og gulrot

En grønn medvind ved valget i fjor sendte Lan Marie Nguyen Berg inn i Oslo rådhus som byråd for miljø og samferdsel. Men hennes og MDGs politikk i praksis blir ikke alltid tatt like godt imot. Berg holder fast på at det må både pisk og gulrot til for å nå målet om en grønnere by.
En grønn medvind ved valget i fjor sendte Lan Marie Nguyen Berg inn i Oslo rådhus som byråd for miljø og samferdsel. Men hennes og MDGs politikk i praksis blir ikke alltid tatt like godt imot. Berg holder fast på at det må både pisk og gulrot til for å nå målet om en grønnere by. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Privat togferie og elsykkelstøtte i lomma på rikinger skaper overskrifter. Å fronte grønn politikk i Oslo er ikke bare enkelt, men Lan Marie Nguyen Berg mener hun er på rett kurs.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fredag ettermiddag åpner Berg Miljøpartiet De Grønnes landsmøte sammen med byrådskollega Hanna Marcussen. Med en bit av makten i hovedstaden har partiet fått mulighet til å vise folk hva grønn politikk er i praksis.

– Når vi innfører endringer, skaper det debatt. Det hadde vært verre om det ikke gjorde det, for da hadde vi kanskje ikke tatt de grepene vi burde, sier Lan Marie Nguyen Berg til NTB.

– Det som oppleves som pisk for noen, er gulrot for andre, sier MDGs profilerte Oslo-politiker.

Les også: Uenighet i MDGs lederduo

Plass til sykler og folk

Fra kontoret øverst i Rådhusets vestre tårn har hun sørget for å øke parkeringsavgiftene og stenge parkeringsplasser for å rydde vei for sykler. Det har skapt misnøye hos dem som er vant til å bruke bil i byen. Men tiltakene er et gode for andre, understreker Berg.

– Mister en bilist parkeringsplassen sin, kan ti syklister parkere der, eller man kan lage en sykkelvei slik at mange flere kan bruke arealet. I over 60 år har vi lagt samfunnet til rette for bilen. Vi er nødt til å finne bedre løsninger, sier hun.

Hun gjentar budskapet om at god klimapolitikk i hovedstaden også vil gjøre byen bedre å leve i. Med færre biler blir det bedre luft og mer plass til folk.

Les også: MDG: – Det er ingen menneskerett å kjøre bil

Støtte til rikinger

Selv det som tilsynelatende burde være en gladsak – støtteordningen for kjøp av elsykkel – har utløst negativ omtale. Dagbladet fortalte denne uka at mangemillionærer og direktører sto på listen over støttemottakere.

– Som med mange andre ordninger som subsidierer miljøvennlig atferd, som støtte til å bytte ut oljefyr og gratis bompassering for elbiler, er poenget også med denne å kutte klimagassutslipp. Det gjelder uansett om mottakeren har høy eller lav inntekt, sier Berg.

Hun vil likevel ikke slå fast at støtteordningen fortsetter i dagens form. Først skal det evalueres og undersøkes om mottakerne faktisk brukte sykkelen framfor bilen.

Les også: Høyre advarer mot De Grønne

Personfokus

Berg ble løftet fram som MDGs stjerneskudd under fjorårets valgkamp. Ulempen er et personfokus som ikke alltid er like hyggelig. Som mange unge kvinnelige politikere opplever hun å få eposter og kommentarer med innhold som godt voksne menn er forskånet for, men hun vil ikke utdype.

– Så er det jo det som går på hvordan jeg transporterer meg. Her kan det visst aldri bli helt riktig, sier hun litt oppgitt.

– Mange opplever mine og andres miljøvennlige valg i hverdagen som et personlig angrep, sier hun.

Påskeferien til Barcelona, dit hun og kjæresten Eivind Trædal tok tog fra Oslo, utløste både kritikk og harselering.

Men hun understreker:

– Når jeg reiser på ferie til Barcelona med tog, betyr ikke det at jeg ikke kan tenke meg å reise på ferie med fly en annen gang. Vi har aldri sagt at ikke noen skal kjøre taxi eller at man ikke kan ta seg en flytur, sier Berg.

Les også: Miljøbyråden vil avvise skip i Oslofjorden

Grønn praksis

På landsmøtet skal MDG diskutere grunnlaget for det som skal bli programmet partiet skal gå til stortingsvalg på neste år. Hun mener byrådserklæringen i Oslo er med på å vise vei for grønn politikk i praksis.

– Vi ser et MDG som tar ansvar. Jeg gikk inn i politikken fordi jeg var lei av politikere som snakker om klimapolitikk, men ikke gjør noe. Vi vil ta Norge i en klimavennlig retning, ikke bare snakke om det, sier hun

Les også: Tre biler som får Miljøpartiet De Grønne til å se rødt

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus