Studie: Twitter upålitelig som valgbarometer

En ny studie viser at Twitter-popularitet trolig ikke gir en kandidat større sjanse til å vinne et valg. Illustrasjonsfoto: Dado Ruvic / Reuters / NTB scanpix
En ny studie viser at Twitter-popularitet trolig ikke gir en kandidat større sjanse til å vinne et valg. Illustrasjonsfoto: Dado Ruvic / Reuters / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

I politikken sier man ofte at all PR er god PR. Men det gjelder ikke nødvendigvis for Twitter-meldinger, viser en ny studie.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Faktum er at det er vanskelig å spå utfallet av et valg på bakgrunn av oppmerksomheten en kandidat får på Twitter, ifølge studien som er gjort av Social Science Computer Review.

Forskerne har funnet ut at Twitter-data er et mer nøyaktig mål over folks interesse for en kandidat enn over hvor mye støtte kandidatene faktisk vil få.

– Både negative hendelser, slik som politiske skandaler, og positive hendelser som politiske prestasjoner kan ligge til grunn for Twitter-oppmerksomheten et parti eller en kandidat får. Men analysen støtter ikke den enkle «jo flere tweets, jo flere stemmer»-formelen, heter det i studien.

Les også: Obama overbevist om at Trump ikke blir president

For eksempel vil en video av en kandidats valgkamptabbe på kveldsnyhetene kunne føre til økt Twitter-oppslutning, men det vil trolig ikke resultere i økt politisk støtte totalt.

Studien er i hovedsak basert på det tyske valget i 2013, og Twitter har sterkt avvist at den er relevant for årets presidentvalgkamp i USA.

Les også: Presset Trump gikk til angrep på Bush

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus