Omstridt flyavgiftNaturvernforbundet: – Hva er det egentlig Arbeiderpartiet holder på med?
Leder i Naturvernforbudet, Lars Haltbrekken, reagerer sterkt på at Arbeiderpartiet ikke kaller den foreslåtte flyavgiften for en «miljøavgift».
– Klart dette er en miljøavgift. Hvordan kan Arbeiderpartiet påstå at den ikke har noen miljøeffekt når vi ser at konsekvensene av avgiften er at flyruter legges ned? Færre fly i lufta betyr mindre forurensning, sier Haltbrekken til ABC Nyheter.
Bakgrunn: Ryanair har sagt opp på Rygge lufthavn
Allerede før jul varslet regjeringen at de ville innføre en flyseteavgift på 80 kroner, da bestemte lavprisselskapet seg for å si opp baseavtalen de har med flyplassen på Rygge i Østfold.
Arbeiderpartiet kritiske til avgiften
Vedtaket har støtte hos Venstre og regjeringspartiene, mens Arbeiderpartiet og stortingsrepresentant Helga Pedersen mener flypassasjeravgiften må droppes.
– Regjeringen har muligheten til å angre seg, det gjorde man når det gjaldt plastposeavgiften i fjor. Her bør man trekke klørne tilbake også når det gjelder flyseteavgiften, for dette rammer arbeidsplasser og næringsliv på Rygge, men også i andre deler av landet, sa Pedersen under et besøk til Rygge Lufthavn i januar ifølge NRK.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenArbeiderpartiets Eirik Sivertsen, som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget sier til Dagbladet at AP fremdeles er kritisk til Ryanairs forretningsmodell, samtidig mener partiet at flyseteavgiften er en miljøavgift som ikke gir åpenbare miljøeffekter, men vil ha store konsekvenser for arbeidsplassene.
Les også: NHO: Flyseteavgiften vil gi store skadevirkninger
– Har Arbeiderpartiet glemt klimaet?
Det får lederen i Naturvernforbundet til å reagere kraftig.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Har Ap helt glemt klimaet i denne saken? Det er merkelig at Ap samme dag som de legger fram mange gode forslag til hvordan utslippene kan reduseres i Norge går så kraftig ut og forsvarer at vi fortsatt skal fly for en latterlig lav penge uten å betale miljøavgifter. Veksten i flytrafikken blir et enormt problem for klimaet. Mellom 2004 og 2010 økte utslippene fra norsk luftfart med en million tonn CO2 årlig, tilsvarende 420 000 biler. Norge har nå forpliktet seg til 40 prosent kutt i klimagassutslipp på 15 år, sier Haltbrekken.
Artikkelen fortsetter under annonsenIfølge Haltbrekken står fly for 52 prosent av klimaeffekten fra nordmenns reiser. – Nordmenn flyr svært mye. Tre av Europas femten mest trafikkerte flyruter er norske innenlandsruter, og 5,1 millioner nordmenn flyr nå like mye som 50 millioner EU-borgere.
Les også: Flyseteavgift skaper fly-skrekk i nord
Skei Grande gleder seg over at Ryanair blir borte
I en kronikk med tittelen «Ingen takk, men farvel til Ryanair» i Dagbladet torsdag går Venstre-leder Trine Skei Grande hardt ut mot flyselskapet og kaller det en bonus om den foreslåtte avgiften fører til at vi «blir kvitt Ryanair fra norske flyplasser».
– Jeg er glad for at miljøavgiften på flyreiser svekker Ryanair, et selskap som behandler både ansatte og passasjerer dårlig. Fagforeninger over hele verden har forsøkt å knekke Ryanair, og så var det miljøavgift som klarte det, sier Trine Skei Grande til samme avis.
Skei Grande peker på at flyselskapet har drevet en «langvarig kamp mot sosiale rettigheter, fagorganisering og generelt ordnede forhold i bransjen».
– Det er ingen grunn til at vi skal la oss presse til å endre norsk politikk for et selskap som er så råttent, sier hun videre til Dagbladet.
Statsminister Erna Solberg ga forrige måned uttrykk for det samme.
– Jeg lar meg ikke presse av Ryanair. Dersom Ryanair forlater Rygge, er det av andre grunner enn en avgift på 80 kroner, sa statsministeren under Østfoldkonferansen, i midten av januar, ifølge Moss Avis.
Les hele saken: Skei Grande: – Bonus om vi blir kvitt Ryanair fra norske flyplasser
– Rygge flyplass vil ikke overleve
Flyplassdirektør Pål F. Tandberg uttalte tidligere denne uken at Rygge lufthavn ikke vil overleve dersom Ryanair trekker seg ut.
– Fra å ha 1,6 millioner passasjerer, vil vi få under 500.000. Dette er en særavgift som gjør at vi som privat lufthavn blir ekstremt skadelidende, sa Tandberg til NTB
Les også: USA ber Norge stanse flyseteavgift