EUs kabotasjeregler gir østeuropeisk lastebilboom i Norge:

Statlige Posten kjører gods i Norge med sitt eget slovakiske lastebilselskap

SLOVAKISK: Også statlige Posten benytter seg av EUs kabotasjeregler. Deres slovakiske lastebilselskap kjører mye gods i Norge.
SLOVAKISK: Også statlige Posten benytter seg av EUs kabotasjeregler. Deres slovakiske lastebilselskap kjører mye gods i Norge. Foto: Jarle H. Moe / Posten

– Det er mer enn merkelig at staten gjennom sitt selskap Posten skal utkonkurrere små og mellomstore private bedrifter ved hjelp av lavlønte sjåfører som driver kabotasje i Norge, sier Lastebileierforbundets Geir A. Mo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hva er kabotasje?

Kabotasje er transport mellom steder i en annen stat enn det transportøren hører hjemme.

Kabotasje er forbudt - i utgangspunktet.

EU liberaliserer imidlertid transportsektoren med regler som åpner for kabotasje med visse begrensninger.

Klimautslipp er begrunnelsen for EUs kabotasjeregelverk. Det gir utenlandske transportører rett til å utføre inntil tre innenlandske transportoppdrag etter at de har kjørt gods eller busspassasjerer fra utlandet til Norge.

Sosial dumping: I virkeligheten opplever bransjen, fagbevegelsen og myndighetene i flere land at ordningene fører til sosial dumping og konkurranse fra selskaper som bruker dårlig teknisk standard.

Les mer om EUs kabotasjeregelver hos europalov: Om bussbransjen og om godsbransjen.

Les om kabotasje hos regjeringen

Les om kabotasje hos Norges Lastebileier-forbund

EU-regler har banet veien for at østeuropeiske selskaper overtar betydelige deler av det norske markedet for gods- og turbusstransporter på norske veier.

Det benytter også statlige Posten seg av.

Deres datterselskap Bring har opprettet datterselskapet Bring Trucking i lavlønns-landet Slovakia - og bruker de slovakiske sjåførene flittig i Norge.

Det kan de gjøre takket være EUs regler for kabotasje (utlendingers transport internt i andre land, se faktaboks), som Norge må følge på grunn av EØS-avtalen.

Reglene har slått så negativt ut i den norske transportbransjen, at Frp i 2012 gikk inn for å sette EU-reglene ut av kraft med øyeblikkelig virkning.

Det har Frp gått bort fra etter at de kom i regjeringsposisjon.

Les: Rødt hudfletter Frp for å svikte norsk transportbransje i EU-strid

Posten: – Lavere lønn i Slovakia

– Kabotasje er en fribillett for selskaper i lavkostland til å operere i høykostland, med sitt eget kostnadsnivå. Det sier seg selv at hvis du får anledning til å konkurrere med en femtedel av kostnadene til dine konkurrenter, har du mulighet til å tjene masse penger, sier administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-forbund til ABC Nyheter.

– Særlig hvis du i tillegg bryter en rekke regler som er ment å sikre lik konkurranse, legger Mo til.

Han syns det er «mer enn merkelig» at et statlig selskap benytter seg av kabotasje i Norge.

Hvordan kan det så ha seg at Posten Norge oppretter et lastebilselskap i Slovakia?

– Fordi vi har stor internasjonal aktivitet. For å være konkurransedyktig på internasjonal transport, så vi det nødvendig å opprette et selskap i Slovakia, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge til ABC Nyheter.

– Hva er det som gjør dere konkurransedyktige der?

– Utgifter til lønn er utslagsgivende for konkurranssevnen. Da så vi på Slovakia.

Les også: – EU drar arbeidslivsmodellen i nordiske land, ett for ett, i uheldig retning

– Staten utkonkurrerer små bedrifter

– I hvilken grad bruker Bring kabotasjemulighetene til å bruke slovakiske sjåfører internt i Norge?

– Vi benytter samme muligheter som alle andre internasjonale transportører og er opptatt av å drive etter reglene. Utenlandske sjåfører kan kjøre tre turer innen en uke etter levering av gods fra utlandet, opplyser pressesjef Eckhoff.

Det liker ikke Lastebileier-forbundets Geir A. Mo:

– Bring kjører til og fra Norge og utnytter nok kabotasjeregelverket til fulle. Staten gjennom Bring er dermed med på å utkonkurrere private små og mellomstore bedrifter i Norge, sier han.

– En skulle tro staten hadde nok med å regulere markedet og kontrollere oss, om de ikke skal utkonkurrere oss også, legger Mo til.

– Hva sier du til lastebilnæringas anklager, Eckhoff?

– Fra 1. juli har utenlandske sjåfører garantert norsk minstelønn mens de kjører i Norge. Når våre konkurrenter bruker argumentet at vi er et statlig eid selskap, unnlater de å ta med at vi driver en virksomhet i sterk konkurranse, og med krav til inntjening og avkastning som dem selv, svarer Eckhoff.

Saken er at lønninger i transportbransjen fra 1. juli ble såkalt allmengjort. Det innebærer at minimumslønningene i de norske tariffavtalene skal betales til alle utenlandske sjåfører mens de driver intern kabotasjekjøring i Norge.

– Så Bring fikk økte lønnskostnader fra 1. juli av?

– Vi går ikke ut med slike tall, svarer Eckhoff.

Les også: Helgesens mas har virket – Norge best i EØS-klassen

Ikke én eneste kontroll hittil

– Hvordan slår allmenngjøringen ut for din argumentasjon om konkurransevridning ved hjelp av lav lønn, Geir A. Mo?

– Det er klart at det bedrer situasjonen noe. Fra vår side var vi for dette, forutsatt at det ble etablert systemer som gjør forskriften mulig å håndheve og kontrollere.

– Forskriften er imidlertid vanskelig å kontrollere og foreløpig er den nok dessverre ikke effektiv. Det har også vært problematisert en rekke forhold fra speditørsiden om hvor forskriften skal gjelde, bestillerollen, internasjonal transport og så videre, sier lastebil-direktøren.

Arbeidstilsynet skal påse at de mange utenlandske selskapene som kjører i Norge, utbetaler den lovede lønna til sine sjåfører. Det krever et ikke ubetydelig detektivarbeid.

Så langt har ikke Arbeidstilsynet gjennomført en eneste kontroll av avlønningen av utenlandske sjåfører som kjører kabotasje i Norge.

Det bekrefter kommunikasjonsdirektør Trygve Bragstad i Arbeidstilsynet overfor ABC Nyheter.

De useriøse er verst for bransjen

John Eckhoff understreker at Bring ønsker å være bransjeledende på trafikksikkerhet, god kjøretøypark, gode arbeidsforhold og en lønn for de utenlandske sjåførene som er svært god i forhold til prisnivået i landet de kommer fra.

For lastebilnæringa er de useriøse aktørene med dårlig teknisk standard, brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser og andre regler ifølge Geir A. Mo den største utfordringen.

– Disse bryter også kabotasjeregelverket og almenngjøringsforskriften. De kjører rett og slett ulovlig. Når utgangspunktet for de store transportkjøperne er lavest mulig pris, og regelverket er vanskelig å kontrollere, blir det selvsagt et problem for seriøse aktører å konkurrere, sier Mo.

Personvernpolicy