Velgerne velger bort Facebook

FEIL KANAL: Politikerne tror det er viktig å være på sosiale medier, men velgerne er mer lunkne.
FEIL KANAL: Politikerne tror det er viktig å være på sosiale medier, men velgerne er mer lunkne. Foto: Marianne Løvland / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens lokalpolitikerne satser for fullt på sosiale medier, spiller aktivitet på Facebook og Twitter liten rolle for velgerne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge en studie fra 2013 bruker folk heller TV og aviser når de skal skaffe seg informasjon i valgkampen, skriver Klassekampen.

– Det er en konflikt mellom hvor mye oppmerksomhet politikerne gir sosiale medier, og hvor lite viktige sosiale medier er for folk når det gjelder informasjon i valgkampen, sier Rune Karlsen, forsker ved Institutt for samfunnsforskning.

I undersøkelsen oppgis sosiale medier som den minst viktige informasjonskilden for folk. 72 prosent svarte at Facebook var uviktig som informasjonskanal i valgkampen, mens hele 90 prosent mente det samme om Twitter. Undersøkelsen er gjort i forbindelse med den store valgstudien som ble publisert forrige uke.

– Velgerne prioriterer fortsatt de tradisjonelle kanalene når de skal orientere seg om politiske saker og partier, og innhold fra TV og aviser spres også i sosiale medier, sier Karlsen.