Fokus Bank må betale over 26 millioner

(Foto: Kyrre Lien/SCANPIX)
(Foto: Kyrre Lien/SCANPIX)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fokus Bank må betale tilbake til sammen 26,2 millioner kroner til kunder fordi banken informerte for dårlig om risikoen i et spareprodukt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo tingrett konkluderer med at selv ikke bankens egne folk fullt ut skjønte hvordan risikoen til investeringsproduktet var satt sammen. Det var i hvert fall ikke å forvente at uprofesjonelle investorer – som Norrøna barnehage, Studentsamskipnaden i Tromsø og Frøyland idrettslag, i tillegg til en rekke enkeltpersoner – gjorde det basert på informasjonen de fikk.

Tirsdag konkluderte Oslo tingrett med at Danske Bank, ved sin norske filial Fokus Bank, overtrådte god forretningsskikk da de videresolgte spareproduktet Senior Bank Loan Linked Note. Banken må betale tilbake over 26 millioner kroner pluss renter og 2,4 millioner kroner i sakskostnader til 12 saksøkere.

«Både ut fra faglige og etiske betraktninger burde det vært tydelig påpekt at noten var et kurssensitivt produkt og at dette forhold potensielt ville kunne medføre betydelig tap hvis finansmarkedene skulle bli gjenstand for uro og turbulens», heter det i dommen.

Alle som hadde investert i produktet tapte så å si alle pengene kort tid etter at finanskrisen ble utløst høsten 2008. Totalt skal tapene være på rundt 830 millioner kroner. (©NTB)