Mener knappen kan doble levetiden på motoren

AUTOMATISK STOPP: Det er gode grunner til å skru av denne funksjonen, mener mekaniker og Youtube-profil Scotty Kilmer. Foto: Broom
AUTOMATISK STOPP: Det er gode grunner til å skru av denne funksjonen, mener mekaniker og Youtube-profil Scotty Kilmer. Foto: Broom Foto: broom

– Det dummeste som noen gang har blitt oppfunnet.

(Artikkelen er først publisert på Broom): Han har mer enn 6,5 millioner følgere på Facebook, og kommer stadig med nyttige tips til bilister som ønsker å få det beste ut av bilene sine og løse utfordringer på egenhånd. Vi snakker om mekanikeren Scotty Kilmer, som har hatt bil som yrke i mer enn 50 år.

Det hører med til historien at enkelte uttalelsene hans kan oppfattes å være i overkant kontroversielle, muligens for å bidra til å skape en viss temperatur og interesse for klippene.

Slakter start-stopp-funksjon

For en tid tilbake tok han for eksempel for seg den automatiske start/stoppfunksjonen som finnes i de aller fleste biler med forbrenningsmotor som har blitt produsert de siste 10-12 årene.

Funksjonen sørger for at motoren stopper av seg selv når du står stille på tomgang, for eksempel i et lyskryss. Så starter den av seg selv igjen, så fort du slipper bremsen.

Formålet er å sikre minst mulig forbruk og dermed også utslipp under kjøreturen.

Men løsningen har også en bakside, mener Kilmer: Svært mange ekstra stopper og starter sliter nemlig på motoren.

– Det dummeste

– Dette er det dummeste som noen gang er blitt oppfunnet. Hvis du skrur funksjonen av, lever motoren dobbelt så lenge, påstår Scotty Kilmer i videoen han publiserte på sin Youtube-kanal.

På de fleste biler er det svært enkelt å skru av funksjonen. Ett trykk på en knapp som ofte er merket med teksten «A OFF», er nok. Det må imidlertid gjøres på nytt for hver tur.

– Hvis ikke du trykker på knappen, er du dum, sier den frittalende mekanikeren.

Videoen har så langt blitt avspilt 119.000 ganger. Saken har også blitt omtalt av det svenske nettstedet Carup.

Mercedes snur - satser videre på diesel og bensin

Finnes ingen kjent dokumentasjon

NAFs bilekspert Benny Christensen har klare oppfatninger om saken, og forklarer oss først det han mener er det egentlige poenget med funksjonen.

– Det som bestemmer det offisielle forbruket – og dermed også utslippet på en bil – er en høyst teoretisk test som gjennomføres i laboratorium. Og takket være et start/stopp-system som teller inn i denne testen, klarer man å redusere forbruket bittelitt. I praksis utgjør det nok fint lite, sier han til Broom.

Han mener at mange skrur av funksjonen fordi de synes det er irriterende at motoren stopper, for eksempel i et lyskryss, som ofte fører til en liten forsinkelse i det man trår på gassen.

– Det er ikke alltid like ønskelig, sier han.

– Man kan nesten snu det på hodet

– Men øker man samtidig levetiden på motoren ved å skru funksjonen av?

– Jeg har ikke hørt noe om, eller kjenner til noe dokumentasjon på at disse påstandene er riktige. Moderne motorer er konstruert for å tåle det, for dette har selvfølgelig noen tenkt på. Gode startmotorer, store nok batterier og ikke minst presis motorstyring begrenser belastingen til et minimum, sier Benny, før han legger til:

– Man kan nesten snu det på hodet og si at mindre tomgangskjøring, særlig i kø- og bykjøring kanskje veier opp, og vel så det i noen tilfeller, da dette gir motorene mindre driftstid. Jeg ville ikke vært et øyeblikk bekymret for å kjøpe en bil som har et slik system nå, avslutter han.

– Denne bensinen kan i verste fall ødelegge deler av motoren