Så mye dyrere er det å eie dieselbil

DYRT: Det er kostbart å eie bil. Det får vi igjen bekreftet når Opplysningsrådet for Veitrafikken har regnet på kostnadene for å kjøpe og eie en ganske gjennomsnittlig bil her til lands.
DYRT: Det er kostbart å eie bil. Det får vi igjen bekreftet når Opplysningsrådet for Veitrafikken har regnet på kostnadene for å kjøpe og eie en ganske gjennomsnittlig bil her til lands. Foto: broom

En av kostnadene er lett å glemme.

(Artikkelen er først publisert av Broom): Å eie bil koster penger – ofte mer enn de fleste av oss tror. Det er nok heller ikke mange som holder regnskap med alle bilutgiftene sine og på den måten skaffer seg full oversikt.

Men heldigvis er det noen som tar den jobben også.

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) koster det 9280 kroner i måneden å eie en elbil i familiebilklassen. Tilsvarende tall for en dieselbil er 10.858 kroner.

Forutsetningen for beregningen er at bilen er kjøpt ny, koster 515.000 kroner, kjøres 15.000 kilometer i året og at du eier den i åtte år.

Den nest største utgiften

Prisen er naturligvis ikke tilfeldig. Det er i dette prisleiet de fleste kjøper nybil nå.

Den største utgiften ved å eie bil er den du ikke ser i hverdagen. Nei, det er verditapet på hvert eneste år du eier den.

– Regningene du får hyppig på bilen er drivstoff, service, forsikring og eventuelt billån. Verditapet merker du først når du skal selge bilen, sier Nils Sødal som er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Verditapet er flere ganger så høyt som eksempelvis forsikringen. De fleste av oss har også lånt penger for å kjøpe bilen, og dette er normalt sett den nest største utgiften på bilen.

Disse bruktbilene blir ikke solgt i en fei

Dyrt, uansett

– Tar du godt vare på bilen din, blir verditapet mindre. Men uansett er verditapet stort. Tapet i verdi er størst de første årene. Etter rundt tre år er det verste tapet tatt, så på bruktbiler unngår du det meste av denne store skjulte kostnaden, fortsetter NAF-rådgiveren.

I regnestykket fra OFV sparer man altså rundt 19.000 kroner i året på å eie en elbil, kontra tilsvarende dieselbil

Store deler av forskjellen kommer av billigere drivstoff, rimeligere service og lavere bompenger.

– Men konklusjonen er at det er dyrt å eie bil uansett hvilket drivstoff den bruker, fortsetter han.

Denne dieselbilen selges raskest

Noen har gått opp i pris

Verditap er altså en stor kostnad, men det er også en kostnad som kan være vanskelig å beregne. Den er nemlig langt fra lik for alle biler. Noen merker holder seg bedre i verdi enn andre. Dette blir også påvirket av flere andre faktorer: Blant annet hvordan avgiftene på nye biler utvikler seg.

Generelt kan vi si at biler som selger bra som nybiler også er attraktive bruktbiler. Mer sjeldne og «sære» merker, kan være langt mer risikable å kjøpe.

De siste årene har salget av nye dieselbiler stoppet nesten helt opp. Disse har blitt relativt sett mye dyrere enn elbilene. Men på bruktmarkedet er nyere dieselbiler svært attraktive. Flere av disse har gått opp i pris de siste årene, dermed har bilholdsregnskapet for disse eierne også blitt hyggelig.

Denne har økt kraftig i verdi

Fakta om beregningen:

Utgiftene som er med i regnestykket:

Bilens verditap

Renter på billån

Forsikring

Trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgift)

Vedlikehold, inkludert vask

Drivstoff/Strøm

Dekk

Service og reparasjon

Bompenger

Disse utgiftene er ikke med i regnestykket:

Montering av elbillader

Garasje/Parkering

Piggdekkavgift

Dekkhotell

EU-kontroll

Ferge