
Testet 3000 elbilbatterier: Her er dommen

Hvor trygt er det egentlig å kjøpe brukt elbil?
(Artikkelen er først publisert av Broom): Elbilandelen i nybilsalget er på over 90 prosent, og snart er hver tredje bil på norske veier elektrisk. Det gjør at utvalget av elbiler på bruktmarkedet vokser raskt.
Samtidig er det mange som er skeptiske til å kjøpe elbil brukt. En av årsakene er usikkerhet rundt batterihelsen.
For eksempel har mange hørt historier om elbiler som får kraftig redusert rekkevidde etter noen år på veien, og at et batteribytte kan koste langt mer enn bilens verdi.
– Vrakes av helt andre årsaker
Nå kommer NAF på banen og beroliger urolige bilkjøpere.
– Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Av de 3000 batteriene som har blitt testet ved et NAF-senter de siste årene, har organisasjonen kun avdekket feil på seks.
– Alt tyder på at batteriene er noe av det mest holdbare i elbilene. Det er andre komponenter som ryker før batteriet og bilen vil høyst sannsynlig vrakes av helt andre årsaker enn et ødelagt batteri, sier NAF-rådgiveren.
Den påstanden får også støtte i andre undersøkelser. Det kanadiske teknologiselskapet Geotab har undersøkt mer enn 10.000 elbilbatterier, og konkluderer med at de fleste lever i minst 15-20 år.
Forventer prisras på elbilbatterier
Dette kan du forvente av tap
Dagens batteriteknologier er som regel lithium-baserte, og innebærer at kapasiteten vil reduseres over tid. Men en rekke tester viser at tapet i mange tilfeller er svært lavt.
Batterigarantien som følger elbiler som selges i Norge, gjelder de første åtte årene, eller 160.000 kilometer (det som kommer først).
Grunnregelen er at det skal være minst 70 prosent restkapasitet ved garantiutløp. Har man en snart åtte år gammel elbil og mistenker at kapasiteten er under dette, vil det lønne seg å få dette undersøkt på et autorisert verksted som har det nødvendige utstyret.
De færreste vil imidlertid ikke ha tapt så mye. Ifølge Geotab forringes kapasiteten med 1,8 prosent i snitt hvert år.
Gjennombrudd: 150 mil på én lading
Gir enkle laderåd
Både NAF og Geotab anbefaler at man ikke lader til mer enn 80 prosent i hverdagen og unngår hyppig hurtiglading. I så fall er sannsynligheten for stor reduksjon i kapasiteten marginal.
– Vi anbefaler dessuten å klattlade, det vil si at du plugger bilen til når du kommer hjem. Batteriet liker jevnlig lading og gjerne litt om gangen, avslutter Sødal.