Noe har skjedd med ladeproblemene

BEDRING: Det har blitt langt flere hurtig- og lynladere de siste årene. Samtidig har teknologien gått framover, noe som blant annet gir færre feil og problemer. Illustrasjonfoto.
BEDRING: Det har blitt langt flere hurtig- og lynladere de siste årene. Samtidig har teknologien gått framover, noe som blant annet gir færre feil og problemer. Illustrasjonfoto. Foto: broom

Stor aktør melder om 41 prosent nedgang.

(Artikkelen er først publisert av Broom): De siste årene har det vært en omfattende utbygging av ladestasjoner i Norge. Vi er i verdenstoppen når det gjelder antall ladepunkter per elbil ute på veiene.

Ifølge Elbilforeningen er det per 10. april 9768 hurtigladere langs norske veier. Bare det siste året har det kommet på plass nærmere 1800 nye.

Samtidig har vi sett klare forbedringer i selve ladeopplevelsen. Det har kommet mange ladere som leverer svært mye strøm. Det har også blitt ryddet opp i jungelen av ulike apper og brikker. Nye ladestasjoner må nå kunne ta imot kortbetaling, det gjør det enklere for mange.

I starten var det slett ikke uvanlig at det ganske ofte var tekniske problemer med laderne. Også her ser vi at mye har blitt bedre, etter hvert som teknologien har utviklet seg.

Kraftig nedgang

Det siste får vi langt på vei bekreftet i en ny rapport som er publisert av ladeoperatøren Recharge.

I fjor leverte de strøm til over 3,9 millioner biler i Norge, Sverige, Danmark og Finland, nesten ti prosent flere enn året før. Samtidig ble antallet henvendelser til selskapets døgnåpne hjelpelinje redusert med 41 prosent.

Recharge viser til flere faktorer som har bidratt til nedgangen i kundeservicehenvendelser:

Dette synet møtte Frode på ladestasjonen

Enklere lading

Mer pålitelige ladere – Eldre, 50 kilowatts hurtigladere erstattes med moderne lynladere på opptil 400 kilowatt. De nye laderne har færre feil og er sjeldnere ute av drift.

Forenklede betalingsløsninger – Innføring av kortterminaler og en ny app har gjort lading enklere for kundene.

Bedre feilhåndtering – Kundesenteret løser problemer på en bedre måte, noe som reduserer behovet for gjentatte henvendelser.

Denne ladekabelen bør du kanskje ikke stole på

Kortbetaling økte kraftig

Recharge bygget alene 553 nye lynladere i 2024, en økning i antallet på nesten 29 prosent. Det gjenspeiler den økende etterspørselen etter raskere og mer effektive ladeløsninger.

Recharge-kundene ladet nok til å kjøre 460 millioner kilometer, tilsvarende 1200 turer til månen eller 185.000 turer fra Lindesnes til Nordkapp. Dette resulterte i en CO₂-besparelse på 70.000 tonn, sammenlignet med bensin som drivstoff.

Recharge er blant dem som har rullet ut kortbetalingsterminaler på lynladerne. Bare tre prosent av kundene betalte med kort i 2024 totalt sett, men andelen økte gjennom året og var i desember på 12,5 prosent. Recharge opplyser at de forventer at andelen kortbetaling vil øke kraftig i 2025.

Topp 3: Dette irriterer mest på ladestasjonen