Køene er for lange på Oslo legevakt – det skal kommunen gjøre noe med

Her skal det nå skje flere endringer for å effektivisere Oslo legevakt.
Her skal det nå skje flere endringer for å effektivisere Oslo legevakt. Foto: Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Byrådet vil effektivisere Oslo legevakt. Nå iverksetter de flere tiltak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Byrådet i Oslo tar grep for sikre bedre pasientflyt på legevakten. Det skriver Oslo kommune i en pressemelding.

Oslo nye legevakt åpnet på Aker i november 2023, og består av både den kommunale allmennlegevakten og av skadelegevakten. Sistnevnte drives av Oslo universitetssykehus.

Etter ett års drift bestilte Helseetaten en gjennomgang av den kommunale allmennlegevakten. Resultatene av gjennomgangen og en varslet tilsynsrapport fra Statsforvalteren, viser at enkelte av løsningene som var planlagt for mer effektiv drift ikke er fulgt opp som planlagt.

Dette kan være en risiko med tanke på pasientsikkerheten, opplyser Oslo kommune.

– Flere kan vente til neste dag

For å effektivisere legevakten lanserer Oslo kommune flere tiltak. Et av de er å ringe inn før mann oppsøker legevakten fysisk. Kommunen skriver på sine nettsider at de vil iverksette «ringe før oppmøte»-tiltaket slik at pasienter kan få et tidspunkt for oppmøte og vente hjemme, i stedet for på venterommet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette inkluderer mer og bedre informasjon til Oslos innbyggere om bruk av legevakten, slik at tilbudet brukes riktig. Mange som tar kontakt med Legevakten kan vente til neste dag og heller kontakte fastlegen, sier Korkunc til ABC Nyheter.

Ifølge Korkunc viser tall fra Helseetaten at 350 til i overkant av 400 personer oppsøker legevakten i Oslo hver dag.

Telefonen ringer konstant, likevel må vi ringe mer. Foto: Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Telefonen ringer konstant, likevel må vi ringe mer. Foto: Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

Han sier videre at det er mye som fungerer bra på legevakten, og at folk skal være trygge på at de får god hjelp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Men, det topper seg gjerne i vintermånedene med trafikk og det er ujevn tilstrømning gjennom døgnet og uken. Dette kan føre til at det blir mange ventende i lokalene.

– Legevaktsentralen får inn om lag 900 telefoner daglig, legger han til.

Alvorlig syke risikerer å måtte vente

Et annet tiltak som blir presentert er økt bruk av kunstig intelligens (KI). Noen av tiltakene vil innføres over tid, andre tiltak har allerede kommet langt i implementeringen, men fungerer ikke optimalt, forteller byrådet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Legevakten skal også innføre et KI-støtteverktøy som hjelper helsepersonell med journalføring, for eksempel gjennom transkribering, som vil spare helsepersonell for tid.

Helsebyråd Saliba Andreas Korkunc forteller at siste gjennomgang fra høsten 2024 viste at om lag 40 prosent ringte før oppmøte.

Likevel mener byrådet at det tallet er for lavt.

– Det er en stor utfordring at pasientflyten ikke er god nok og ventetiden for lang. Fordi pågangen er så ujevn gjennom døgnet, uken og året, risikerer vi at noen med alvorlig sykdom må vente lenge på hjelp, og slik skal det ikke være.