Medietilsynet: Momsfritaket for mediene må gjeninnføres

Digitaliseringen har ført til store endringer i mediebransjen. Framover blir lyd og video stadig viktigere, ifølge en utredning Oslo Economics har gjort for Medietilsynet.
Digitaliseringen har ført til store endringer i mediebransjen. Framover blir lyd og video stadig viktigere, ifølge en utredning Oslo Economics har gjort for Medietilsynet. Foto: Lise Åserud / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lyd og video blir stadig viktigere for at redaktørstyrte medier skal nå unge, men momsplikt på slikt innhold kan hemme innovasjon og inntekter, ifølge rapport.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo Economics har utredet redaktørstyrte mediers økonomiske situasjon og framtidsutsikter på oppdrag fra Medietilsynet.

Blant annet har de undersøkt konsekvensene av at fritaket for merverdiavgift på elektroniske medier ble opphevet i 2023. Dette begrenser også hvor mye video- og lydinnhold en avis kan ha for at den kan omsettes avgiftsfritt.

Må satse mer på lyd og video

Selv om tekst i dag er hovedformatet hos de fleste redaktørstyrte mediehus, blir lyd og video stadig viktigere – særlig for å nå unge brukere. Mediehusene bør dermed øke satsingen på denne typen innhold, ifølge rapporten.

Opphevingen av momsfritaket kan imidlertid føre til at mediehusene satser mindre på video og lyd enn det publikums preferanser tilsier.

– Dersom bransjen skal kunne levere på samfunnsoppdraget, er det aller viktigste at bransjen kan levere innhold på det formatet publikum ønsker. Hvis ikke vil redaktørstyrte medier kunne oppleves lite relevante og dermed brukes lite, heter det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan også gå utover lønnsomheten i mediehusene framover ettersom det ventes at betaling fra publikum må finansiere en større del av innholdet framover.

Overlevert til kulturministeren

– Det er viktig at reguleringer ikke er innrettet slik at de virker hemmende på innovasjon og utvikling av nyhetsformater som tiltrekker seg fremtidens mediebrukere. Nyheter publisert som tekst, lyd og levende bilder bør derfor behandles likt avgiftsmessig, sier Medietilsynets direktør Mari Velsand.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utredningen ble bestilt av Kultur- og likestillingsdepartementet og ble overlevert til kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery (Ap) onsdag.

Hun sier at rapporten blir et viktig underlag når regjeringen skal diskutere innretningen på mediestøtten framover.

– Rapporten viser at det ikke er lett å være norsk mediehus i 2025, og at det neppe blir enklere framover. Det er et stort behov for investeringer i teknologi og i nye formater, samtidig som konkurransen fra teknologiplattformene blir sterkere. Regjeringen vil fortsatt bidra til et sterkt mediemangfold i Norge, og vi vil gi gode rammebetingelser til de redaktørstyrte mediene, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hovedfunn

Blant hovedfunnene i utredningen er at:

* Digital brukerbetaling er blitt en viktigere inntektskilde for de redaktørstyrte mediene.

* Smarttelefonen er den foretrukne enheten for nyhetskonsum, og flere får med seg nyheter i sosiale medier.

* De under 30 år foretrekker i større grad enn eldre mediebrukere å se videoer eller lytte til podkast når de oppdaterer seg på nyheter. Etterspørselen etter nyheter i lyd- og bildeformater kommer sannsynligvis til å øke framover.

* Dagens ordning med moms på elektroniske medier kan hindre ønsket innovasjon, svekke mediehusenes lønnsomhet og gi publikum et dårligere nyhets- og aktualitetstilbud.

* En plattformnøytralt momsregime vil gi de redaktørstyrte mediene bedre rammevilkår for å levere på samfunnsoppdraget og sikre et mediemangfold i fremtiden.