Dataproblemer hos Skatteetaten skaper trøbbel for arbeidsgivere

Bransjeforeningen Regnskap Norge mener at kvaliteten på Skatteetatens innrapporteringssystemer for arbeidsgivere er altfor dårlig.
Bransjeforeningen Regnskap Norge mener at kvaliteten på Skatteetatens innrapporteringssystemer for arbeidsgivere er altfor dårlig. Foto: Lise Åserud / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Arbeidsgivere og regnskapsførere er slitne og frustrerte over kvaliteten på Skatteetatens innrapporteringssystem. – Fungerer ikke slik de skal, sier direktør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Skatteetaten leverer elektroniske tjenester som holder uakseptabelt kvalitetsnivå, sier administrerende direktør i bransjeforeningen Regnskap Norge, Rune Aale-Hansen, i en pressemelding.

Starten på 2025 har vært ille for arbeidsgivere som er lovpålagt å rapportere inn lønns- og personalopplysninger til Skatteetaten.

Alle landets 260.000 arbeidsgivere rapporterer hver måned inn opplysninger for over fire millioner arbeidstakere og pensjonister. Rapporteringen skjer via a-ordningen – et samordnet innrapporteringssystem til Nav, SSB og Skatteetaten.

Sistnevnte forvalter a-ordningen på vegne av de andre etatene.

Frustrerte arbeidsgivere

Mandag morgen tok Regnskap Norge igjen kontakt med Skatteetaten for å få en løsning på problemet.

– Vi opplever at Skatteetaten er i ferd med å gjøre landets arbeidsgivere til lovbrytere. De som skal gjennomføre innrapporteringene, er svært frustrerte og slitne. At utfordringene er gjentakende, gjør det vanskelig å tolerere at løsningene ikke fungerer slik de skal, sier Aale-Hansen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter nyttår har det vært problemer med noen av Skatteetatens rapporteringstjenester. Som følge av problemene ble fristen for å innrapportere flyttet fra 5. til 7. januar, samtidig som sanksjoneringsløpet ble utsatt.

Skatteetaten opplyste i en driftsmelding at planlagt vedlikehold var årsaken til utsettelsen.

Regnskap Norge-direktøren påpeker at vedlikeholder hadde særdeles dårlig timing, i og med at det var kort tid fram mot frist for innrapportering av lønnsytelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nå nærmer vi oss frist for innbetaling av skattetrekk og arbeidsgiveravgift. Flere uttrykker store bekymringer for om de rekker å få beløpene korrekte innen innbetalingsfristen den 15. januar. Dersom fristen ikke overholdes, kommer det rentebelastninger, sier Aale-Hansen.

Forsinkelser

Divisjonsdirektør Torstein Hoem i Skatteetaten bekrefter overfor NTB at det har vært problemer med innlevering av noen typer a-meldinger for arbeidsgivere som rapporterer gjennom portalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Feilen gjaldt ifølge Hoem fra fredag 3. januar til mandag 6. januar.

– Alt fungerer som normalt nå, bortsett fra at det tar lengre tid enn vanlig å få tilbakemelding på innsendelsen av a-meldingen enn tidligere – mellom 35 og 40 minutter. Vi jobber nå med å forbedre dette, sier Hoem til NTB.

I en driftsmelding mandag formiddag bekrefter Skatteetaten dette:

«Det er for tiden problemer med a-meldingen i produksjon. Dette fører til at tilbakemeldinger og avstemmingsrapporter er forsinket», står det i meldingen.

Kan ikke flytte fristen

Opplysningene fra a-ordningen brukes til en rekke samfunnskritiske formål som grunnlag for å gi borgere og næringsliv de tjenestene de har krav på. Fristen for å sende inn a-meldingen er derfor lovbestemt, og Skatteetaten har ikke anledning til å flytte den.

– Vi kan imidlertid utsette våre sanksjoner for å sørge for at arbeidsgiverne ikke får reaksjoner for forhold de ikke har hatt rimelig tid til å ivareta. Dette har vi også gjort, sier Hoem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Likevel legger han til at han har stor forståelse for at fristen rett etter nyttår skaper frustrasjon for regnskapsførerne.

For å forbedre ordningen, kommer Skatteetaten i år, i likhet med enkelte andre år, med årsrevisjoner av a-meldingen.

– Disse endringene må da dessverre også introduseres ved årsskiftet. Vi jobber med å utforske hvordan vi kan redusere risikoen ved disse årsrevisjonene ytterligere og vil ta med oss erfaringene fra årets revisjon i dette arbeidet, sier Hoem.