Bane Nor om kaoset: – Ingen indikasjoner på at tredjepart var involvert
Bane Nor sier de ikke har noen indikasjoner på at en tredjepart var involvert under togstansen i jula.
1. juledag stanset all togtrafikken i landet i mange timer grunnet en hardwarefeil som gjorde at kommunikasjonen mellom togledelse og togene falt ut.
Anne Kirkhusmo, presseansvarlig i Bane Nor, opplyser at feilen oppstod i Bane Nors indre brannmurløsning.
– På det tidspunktet da feilen oppsto, var det ingen indikasjoner på hvor feilen lå i infrastrukturen, og brannmurløsningen hadde ingen indikasjon på problemer, sier hun til ABC Nyheter.
– Har dere mistanke om at noen står bak?
– Vi har ingen indikasjoner på at tredjepart var involvert.
Det tok mange timer før de fant selve årsaken til problemene. Trafikken ble stanset av hensyn til sikkerheten.
– Vi ønsket ikke å starte opp trafikken igjen før vi hadde identifisert feilen. Da hadde vi risikert at mange tog i trafikk hadde blitt stående fast samtidig, også på uveisomme steder på fjellet, med de utfordringene det kunne ha skapt for passasjerene og berging av dem. Vi har ansvar for sikkerheten på jernbanen. Vår prioritet var sikkerhet, inkludert liv og helse til de reisende, sier Kirkhusmo.
Statens jernbanetilsyn har allerede varslet et grundig tilsyn med togstansen, og Bane Nor skal granske seg selv og sine egne beslutninger.