«Klagegebyr» har ført til kraftig nedgang i antall saker til Forbrukertilsynet
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Fra 1. juli i fjor innførte Barne- og familiedepartementet gebyr for å klage til Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget.
Fra gebyret ble innført og fram til årets slutt mottok Forbrukertilsynet 2601 meklingssaker. Tallet er en nedgang på 55 prosent fra 2023, skriver Motor.
For saker som sendes Forbrukertilsynet, er gebyret 262 kroner, mens det til Forbrukerklageutvalget nå koster 1314 kroner.
Også antallet saker som sendes videre til Forbrukerklageutvalget, har falt kraftig etter innføringen av gebyret.
I andre halvår i fjor mottok Forbrukerklageutvalget 288 saker til behandling. Det er en nedgang på 49 prosent fra samme periode i 2023, da utvalget mottok 563 saker.