«Klagegebyr» har ført til kraftig nedgang i antall saker til Forbrukertilsynet

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at regjeringen i juli innførte gebyr for å klage, har antall klager til Forbrukertilsynet hatt en nedgang på 55 prosent fra samme periode året før.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 1. juli i fjor innførte Barne- og familie­departementet gebyr for å klage til Forbrukertilsynet og Forbrukerklage­utvalget­­.­

Fra gebyret ble innført og fram til årets slutt mottok Forbrukertilsynet 2601 meklingssaker. Tallet er en nedgang på 55 prosent fra 2023, skriver Motor.

For saker som sendes Forbrukertilsynet, er gebyret 262 kroner, mens det til Forbrukerklageutvalget nå koster 1314 kroner.

Også antallet saker som sendes videre til Forbrukerklageutvalget, har falt kraftig etter innføringen av gebyret.

I andre halvår i fjor mottok Forbrukerklageutvalget 288 saker til behandling. Det er en nedgang på 49 prosent fra samme periode i 2023, da utvalget mottok 563 saker.