Alkoholfritt øl rives vekk – økt med 171 prosent

Dagligvarekjedene Coop Extra og Kiwi. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dagligvarekjedene Coop Extra og Kiwi. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alkoholfri drikke har vært en økende trend de siste årene, spesielt blant de unge. Nå har salget skutt i været etter at Kiwi kuttet prisene. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helt siden Kiwi valgte å kutte prisene på 26 typer alkoholfritt øl, har kundene strømmet til butikkhyllene.

Salget har økt med hele 171 prosent på bare én uke.

Clausthaler, som er kuttet med nesten 60 prosent, koster nå bare 4,90 kroner. Samme pris gjelder for Munkholm og Aass Uten. Tilbudet til Kiwi gjelder frem til nyttårsaften, og er et tiltak de gjør for å fremme sunne valg, også i julen.

Daglig leder i Kiwi, Jan Paul Bjørkøy, regner med å selge nærmere fire millioner liter alkoholfritt øl i 2024.

Se video: Ikke gjør feilen «alle» gjør!

Konkurrentene Rema 1000 og Extra opplever også en økt etterspørsel på alkoholfritt øl nå i førjulstiden, og ifølge kommunikasjonsdirektør i Coop, Harald Kristiansen, er det Ekstra som har økt salget av alkoholfritt øl mest så langt i år, med hele 19,6 prosent. Dermed går Ekstra seirende ut av vekstkampen. Det opplyser Kristiansen til DinSide.

Hos Rema 1000 følger de etter med en salgsøkning på 14 prosent, avslører selskapet til samme nettavis.