– Direkte trafikkfarlig

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette synet møtte kontrollørene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no)

Et fullastet vogntog kan veie 50-60 tonn. Da er det ekstremt viktig at alt det tekniske og mekaniske virker somdet skal. Gjør det ikke det, kan det fort oppstå svært farlige situasjoner i trafikken.

Likevel skjer det daglig at Statens vegvesen stopper tyngre kjøretøy som slett ikke burde vært på veiene.

Under en rutinekontroll ved Marstein i Møre og Romsdal nylig, ble det stoppet og kontrollert 53 tyngre kjøretøy, og nesten halvparten av dem hadde feil og mangler.

Bremsetrommel hadde eksplodert

Av de 53 tyngre kjøretøyene ble to vogntog tatt ut til full bremsesjekk. Begge fikk forbud mot å kjøre videre, og det var ikke uten grunn.

Særlig den ene tilhengeren til det ene vogntoget, hadde så alvorlige bremsefeil at det var direkte trafikkfarlig, ifølge rapporten fra Ola Brevik i Statens vegvesen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det viste seg nemlig at bremsetrommelen hadde eksplodert og bremsebåndene hang i løse lufta. Med andre ord var det ikke noe fungerende brems i det hele tatt.

«Hvor det hadde skjedd, var uvisst for sjåføren, men han var takknemlig for at det ble oppdaget og at ingen hadde komet til skade», skriver Brevik videre.

Les også: Fraktet bilen slik: Anmeldt på stedet

Flere feil

Av andre feil som ble avdekket under kontrollen, kan nevnes luftlekkasjer, feil på ABS-anlegg, defekt underkjøringshinder, manglende kjennemerke og lysfeil.

Ett vogntog fikk ikke kjøre videre før det hadde fjernet gardiner og terninger i vinduet. Disse dekket blant annet for dødvinkelspeilet foran, og dermed hadde ikke føreren tilstrekkelig utsyn. Ifølge Vegvesenet er begrenset utsyn en av de vanligste feilene som avdekkes i slike kontroller.

Les også: Kan trekke henger, mange elbil-eiere får likevel problemer