To tredeler av norske forbruksutslipp knyttes til utlandet

Fordi nordmenn kjøper varer som er produsert i utlandet, kan store deler av befolkningens klimaavtrykk knyttes til andre land, som Kina.
Fordi nordmenn kjøper varer som er produsert i utlandet, kan store deler av befolkningens klimaavtrykk knyttes til andre land, som Kina. Foto: Heiko Junge / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Store deler av utslippene fra nordmenns forbruk skjer i utlandet, og det er rike nordmenn som er klimaverstingene, viser nye analyser fra Miljødirektoratet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Analysene tar for seg nordmenns forbruksutslipp i 2021, og her regner de ikke bare med utslippene som forbruket fører med seg i Norge, men også utslipp i landene der varene er produsert, og fra frakt.

Beregningene viser at to tredel av utslippene av klimagasser fra norsk forbruk skjer i andre land. Og her er det ett land som skiller seg ut: Kina.

Over 20 prosent av Norges samlede utslipp i 2021 kan spores tilbake til Kina, ifølge analysene. Det har sammenheng med nordmenns kjøp av kinesiskproduserte varer. Til sammenligning knyttes Europa til 18 prosent av Norges klimafotavtrykk.

De rikeste har størst utslipp

Tallene viser at norske husholdninger, privat næringsliv og offentlig sektor hadde et samlet utslipp på 77 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2021 som følge av forbruk av varer og tjenester. Det tilsvarer omtrent 14 tonn per innbygger, opplyser Miljødirektoratet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Analysene viser også at det er det de rikeste i befolkningen som er klimaverstinger. Husholdninger med høy inntekt hadde dobbelt så høye CO2-utslipp enn de med lavest inntekt i 2021.

Kategorien transport, hvor blant annet bilkjøring, bilkjøp og flyreiser inngår, står som den største utslippskilden i det norske forbruket. Deretter følger produkter og tjenester fra bygg- og anleggssektoren.

Tar også med utslipp i utlandet

Det er flere måter å måle CO2-forbruk på. Territorielle utslippsmålinger, som Paris-avtalen tar utgangspunkt i, tar kun med utslipp som skjer innenfor landegrensene.

Utslippene fra produksjonen av en tyskprodusert bil som er kjøpt i Norge, regnes da ikke med i Norges utslippsavtrykk. I forbruksutslippene blir derimot utslippene fra produksjonen i Tyskland også medregnet.

Miljødirektoratets analyser ble utført av Vector Sustainability og XIO Sustainability Analytics på vegne av Klima- og miljødepartementet.