NSM: – Cyberangrep er blitt hverdagskost
Nasjonal sikkerhetsmyndighet sier norske virksomheter må forvente å bli offer for dataangrep.
– Cyberangrep er blitt hverdagskost, sier fagdirektør i Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) Andreas Skjøld-Lorange til ABC Nyheter.
Skjøld-Lorange trekker frem at Norge er et heldigitalisert samfunn, og at det gjør oss ekstra sårbare.
– Det betyr at norske virksomheter må forvente å bli utsatt for cyberangrep.
Norge i særposisjon
Særlig noen virksomheter er spesielt attraktive mål for dataangrep, ifølge fagdirektøren.
– Dette er norske virksomheter som arbeider med utenriks-, forsvars- og sikkerhetspolitikk.
Virksomheter og forskning innenfor forsvar, helse, høyteknologi og næring er også blant de utsatte målene.
Krigen i Ukraina påvirker også hvordan NSM vurderer trusselbildet mot bestemte virksomheter.
– Økt etterspørsel og avhengighet til norsk gass setter Norge i en særposisjon, og i så måte har verdiene i sektoren og sektorens avhengigheter fått økt betydning for våre nasjonale sikkerhetsinteresser.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDataangrep kan bli brukt for å lamme viktige samfunnsfunksjoner, opplyser Skjøld-Lorange.
– Andre kan bli brukt til innhentning av etterretningsinformasjon eller informasjon til utpressing.
Se video: Skal vise Ukrainas største droneangrep
– Store konsekvenser
Også enkeltpersoner og små virksomheter kan bli rammet av dataangrep. Dersom det skjer, kan det få store konsekvenser for de utsatte.
– Dersom virksomheter som er en del av en leverandørkjede til kritiske samfunnsfunksjoner eller infrastruktur rammes av cyberangrep kan det få store konsekvenser også for samfunnet, understreker fagdirektøren.
Seks av ti mener at Norge er for dårlig forberedt på cyberangrep. Det viste en undersøkelse gjort på vegne av Telenor tidligere i høst, ifølge NTB.
Skjøld-Lorange oppfordrer til å benytte seg av NSMs grunnprinsipper for å være bedre rustet mot dataangrep.