Vil fartssperre i biler virkelig redde liv? – Vi vet ikke svaret på det ennå, sier forsker

Det er ikke lett å stoppe råkjørere, viser forskning.
Det er ikke lett å stoppe råkjørere, viser forskning. Foto: Heiko Junge / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

 Forskning har avdekket flere ulemper med fartssperrer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter 14 stykker mistet førerkortet på Romerike natt til søndag 27. oktober, tok Trygg Trafikk til orde for fartssperre i nye biler, ifølge NRK.

Tvungen fartssperre vil redde mange liv, mener Trygg Trafikk.

Men vet vi egentlig det?

Et åpent spørsmål om fartssperre redder liv

Teoretisk sett vil færre bli hardt skadd eller drept hvis alle bilister holder fartsgrensen.

Det viser forskning fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Da kunne det ha blitt 15–20 prosent færre alvorlige ulykker.

Men teori er ikke det samme som praksis.

Om tvungen fartssperre faktisk vil redde liv, er derfor et åpent spørsmål, ifølge Alena Høye, forsker ved TØI.

Flere ulemper med tvungen fartssperre

Når vi snakker om fartssperrer, er det gjerne den intelligente varianten som er mest aktuell.

Altså systemer som tilpasser seg fartsgrensen.

– Det finnes ingen land hittil som har innført obligatorisk intelligent fartstilpasning for alle biler. Så vi vet ikke svaret på det ennå, sier Høye.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammen med kollega Rune Elvik har hun gått gjennom norsk og internasjonal forskning på feltet i TØIs trafikksikkerhetshåndbok.

De fant flere ulemper.

Tre typer intelligent fartstilpasning (ISA)

  1. Varslende fartssperre som piper når du kjører over fartsgrensen. Nye biler må allerede ha installert dette, har EU bestemt.
  2. Tvingende fartssperre som gjør det umulig å kjøre fortere enn fartsgrensen.
  3. Tvingende fartssperre som gjør det vanskeligere å kjøre over fartsgrensen.

Vanskeligere eller umulig å kjøre fortere

Forskningen på tvingende fartssperrer har avdekket disse negative sidene:

  • Det er upopulært.
  • De som ønsker å kjøre fort, vil kanskje holde seg til gamle biler, kjøpe biler fra utlandet eller finne andre måter å komme rundt sperren på.
  • Noen stoler for mye på systemet og kjører fortere enn det som er forsvarlig.
  • Systemet kan vise feil fartsgrense hvis det ikke oppdager et skilt.
  • Luken mellom bilene blir mindre når folk bruker intelligent fartssperre.

Derfor mener Høye det er vanskelig å anslå hvor mange alvorlige ulykker en slik fartssperre kan forhindre.

– Med alle de mulige ulempene, tenker jeg det blir litt feil å si at det teoretisk er så og så mange som ikke hadde vært drept eller hardt skadd hvis alle hadde kjørt med tvingende fartssperre, sier Høye.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Treffer ikke råkjørerne

Alena Høye forsker på trafikksikkerhet ved Transportøkonomisk institutt (TØI). Foto: TØI
Alena Høye forsker på trafikksikkerhet ved Transportøkonomisk institutt (TØI). Foto: TØI

Spørsmålet er hvem et slikt tiltak treffer.

Det mest realistiske alternativet er kanskje en fartssperre som gjør det vanskelig å kjøre over fartsgrensen. For eksempel at du må tråkke veldig hardt på gasspedalen for å få det til.

Forskning på denne typen intelligent fartstilpasning viser at farten går ned.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilene kjører altså saktere, men det er bare i gjennomsnitt.

For råkjørerne biter det ikke på.

– Det har veldig god effekt blant førere som i utgangspunktet er positive, men mindre blant dem som egentlig ikke vil ha det, sier Høye.

Displayet gir mye informasjon å forholde seg til

Og blant noen av de vanlige førerne gikk altså farten opp.

Høye tror det kan skyldes at displayet i bilen kan frata førerne noe av dømmekraften.

Det finnes veldig mye informasjon å forholde seg til.

Og det er jo ikke alle som har tenkt veldig nøye gjennom hvor den informasjonen som vises i bilen kommer fra.

Kan inndra bilen ved råkjøring

Så hvilke alternativer finnes til tvungen fartssperre?

Flere fartskontroller vil kunne senke farten blant vanlige bilførere, ifølge TØI-forskeren.

Men for å stoppe råkjørerne trengs hardere skyts.

Å miste førerkortet ser heller ikke ut til å være nok.

Et effektivt alternativ kan være å inndra bilen.

– Studier fra USA som har sett på det, konkluderer at det er ganske effektivt, spesielt blant dem som kjører dyre biler, sier Høie.