Orkla tjente 1,7 milliarder før skatt i tredje kvartal

Grandiosa er blant Orklas mest kjente merkevarer. Foto: Terje Pedersen / NTB
Grandiosa er blant Orklas mest kjente merkevarer. Foto: Terje Pedersen / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Matvaregiganten Orkla hadde et resultat før skatt 1,7 milliarder kroner i årets tredje kvartal, et fall på rundt 300 millioner kroner fra samme periode i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er oppløftende å se at de fleste av våre selskaper har økt sine driftsmarginer, samtidig som de gjør betydelige investeringer i merkevarebygging og reklame, sier konsernsjef Nils K. Selte i en pressemelding.

Han legger til at også malingsprodusenten Jotun, der Orkla eier nesten halvparten, hadde et godt kvartalsresultat, med økt salg og solid driftsresultat.

Omsetningen til Orkla-konsernet i kvartalet var 17,5 milliarder kroner, en økning på 4,3 prosent. Dette var tredje kvartal på rad med positiv utvikling.

Orkla består av elleve selskaper, blant annet innen matvarer, matingredienser, snacks og godteri, kosttilskudd, rengjøringsprodukter og personlig pleie. Blant de kjente merkevarene er Toro, Grandiosa, Stabburet, Nidar og Kims.

Ved årsskiftet hadde Orkla 19.671 ansatte og til sammen 114 fabrikker i 24 land.