Mange dropper dekkskift – bekymrer forsikringsselskap

Vinterdekk skal ha minimum 3 millimeters mønsterdybde. Flere hundre tusen kjører på disse dekkene hele året. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Vinterdekk skal ha minimum 3 millimeters mønsterdybde. Flere hundre tusen kjører på disse dekkene hele året. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Over en halv million personbiler kjører på de samme dekkene året rundt. Tryg Forsikring frykter det går på sikkerheten løs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Piggfrie vinterdekk er ikke et universelt helårsdekk, og kjører du med de året rundt kan du være helt sikker på at sol og varme har svekket gummien slik at dekket virker dårligere når det kommer på vinterføre med snø, sørpe og is igjen, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring, i en pressemelding.

I en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Tryg Forsikring svarer 2 av 10 at de ikke skifter dekk, men heller kjører med piggfrie vinterdekk hele året.

Over 100.000 av de spurte svarer også at de kjører på vinterdekk som er seks år eller eldre. Antallet bilulykker øker i overgangen mellom høst og vinter. Mange av ulykkene skyldes slitte vinterdekk ifølge bilverkstedskjeden AutoMesters daglige leder Geirmund Hjell.

– Det finnes ikke noe fasitsvar på når vinterdekk må skiftes, men er de brukt i fem år eller mer er dekkets egenskaper vesentlig svekket i forhold til nye, selv med lovlig mønsterdybde. Hardere gummi gir dårligere veigrep på vinterføre, forteller Hjell.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han trekker også fram elbiler som ofte er tyngre enn fossilbiler, det gjør at dekkene slites raskere.

– Ikke sjelden anbefaler vi utskifting etter kun 3 års bruk, da dekkene er veldig slitt. Det handler ikke bare om økt vekt og større dekk, men mange elbil-eiere kjører også mer bil enn før når de går fra fossil til en tyngre elbil. I tillegg kjører man annerledes med elbil, ofte med større akselerasjon på motorveien, sier Hjell.