![Foto: Matt Rourke / AP / NTB](https://imaginary.abcmedia.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16:9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fdrp-abcnyheter%2Fimages%2F115464881.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D%3D980%26accessToken%3D1f367e1e4e97920521158b92a6eeac825b5169ea76eae8ae3edf849941c15780)
Foto: Matt Rourke / AP / NTB Foto: NTB
Bruken av Facebook er også dalende blant folk, selv om kanalen fortsatt er stor blant de eldste.
– Betalte kampanjer sluttet vi med allerede i 2023. Nå stenger vi også for spørsmål, svar og publisering av poster for både privatpersoner og bedrifter. Vår beslutning omfatter alle Meta-kanaler, det vil si Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp, sier kommunikasjonsdirektør Astrid Bugge Mjærum i Skatteetaten.
Etaten satser heretter på å bruke sine egne kanaler – i hovedsak telefon og nettside – samt redaktørstyrte medier for å nå alle brukerne.
I 2023 fikk Skatteetaten 2,5 millioner henvendelser fra folk og bedrifter på telefon. Det ble dessuten registrert 3,3 millioner unike pålogginger på Min side på Skatteetaten.no.