Nordea-problemer skyldtes blant annet et dataangrep

Nordea har vært utsatt for dataangrep som sammenfalt med teknisk vedlikehold. Det har ført til at kundene har fått problemer med både nett- og mobilbank. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Nordea har vært utsatt for dataangrep som sammenfalt med teknisk vedlikehold. Det har ført til at kundene har fått problemer med både nett- og mobilbank. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordea-kunder har hatt problemer med å komme seg inn i mobil- og nettbanken på grunn av teknisk vedlikehold og DDoS-angrep.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DDoS-angrep er et «tjenestenektangrep» som overbelaster tekniske løsninger slik at de ikke fungerer. Angrepene har ingen påvirkning på personopplysninger eller midlene på konto.

– Forrige helg hadde vi teknisk vedlikehold, som var planlagt og kommunisert til kundene. Det pleier ikke være noe stort problem, men så har vi samtidig og i etterkant opplevd mye DDoS-angrep, sier pressesjef Cathrine Graff til VG.

Hun forteller at angrepene vanligvis håndteres uten problemer av deres kontrollsystemer, men i og med at det sammenfalt med teknisk vedlikehold har det medført ustabilitet i nett- og mobilbanken.

– Vi vet at dette har vært veldig frustrerende for kundene. Vi jobber for fullt med å sørge for at alt fungerer som det skal. Nå virker alt å fungere bra, men det er ikke slik at vi kan utelukke at det vil kunne skje igjen, sier Graff.

Nordea har vært i kontakt med myndighetene.

– Hvem som står bak skal vi ikke spekulere i, legger pressesjefen til.