Nordea-problemer skyldtes blant annet et dataangrep
Nordea-kunder har hatt problemer med å komme seg inn i mobil- og nettbanken på grunn av teknisk vedlikehold og DDoS-angrep.
DDoS-angrep er et «tjenestenektangrep» som overbelaster tekniske løsninger slik at de ikke fungerer. Angrepene har ingen påvirkning på personopplysninger eller midlene på konto.
– Forrige helg hadde vi teknisk vedlikehold, som var planlagt og kommunisert til kundene. Det pleier ikke være noe stort problem, men så har vi samtidig og i etterkant opplevd mye DDoS-angrep, sier pressesjef Cathrine Graff til VG.
Hun forteller at angrepene vanligvis håndteres uten problemer av deres kontrollsystemer, men i og med at det sammenfalt med teknisk vedlikehold har det medført ustabilitet i nett- og mobilbanken.
– Vi vet at dette har vært veldig frustrerende for kundene. Vi jobber for fullt med å sørge for at alt fungerer som det skal. Nå virker alt å fungere bra, men det er ikke slik at vi kan utelukke at det vil kunne skje igjen, sier Graff.
Nordea har vært i kontakt med myndighetene.
– Hvem som står bak skal vi ikke spekulere i, legger pressesjefen til.