VG: Hello! hevdet at kongefamilien gikk med på avtale

Det britiske ukebladet Hello! har eksklusive rettigheter til bilder fra prinsesse Märtha Louises bryllup, og de selger en spesialpakke med stoff fra festlighetene. Digitale utgaven av magasinet Hello! har Märtha Louise og Durek Verrett på forsiden. Foto: Faksimile / NTB
Det britiske ukebladet Hello! har eksklusive rettigheter til bilder fra prinsesse Märtha Louises bryllup, og de selger en spesialpakke med stoff fra festlighetene. Digitale utgaven av magasinet Hello! har Märtha Louise og Durek Verrett på forsiden. Foto: Faksimile / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hello! har fjernet en påstand på Instagram om at kongefamilien var enig i at ukebladet kan selge eksklusive spesialpakker fra «det norske kongelige bryllupet».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det britiske ukebladet Hello! har eksklusive rettigheter til bilder fra prinsesse Märtha Louises bryllup. Ukebladet selger en spesialpakke med stoff fra festlighetene, et såkalt « Norwegian Royal Wedding »-tilbud. I innsalgsreklamen har bruden fått kongelig tittel, vel å merke er det «prins» som er brukt per nå.

Ifølge VG la bladet torsdag ut en Instagram-post som reklamerte for pakka, hvor det ble hevdet at kongefamilien var med på leken:

«Vi har snakket med den norske kongefamilien, og de har gått med på at betalende medlemmer av Hello!s Royal Club vil motta eksklusive i-kulissene-bilder fra parets store dag, inkludert det mest intime av bryllupsøyeblikk: den første dansen».

Guri Varpe, kommunikasjonssjef ved Det kongelige hoff avviser at kongefamilien har gitt grønt lys.

– Kongehuset har ikke vært i dialog med Hello!, skriver Varpe til VG.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Som vi har formidlet tidligere har Kongehusets medlemmer reservert seg fra å bli tatt bilde av og bli filmet av Hello! og Netflix, i de tilfellene der pressen for øvrig ikke har tilgang, påpeker Varpe.

Ukebladet har fjernet innlegget fra Instagram, men reklamerer ennå med eksklusivt tilbud på kongelig bryllupsstoff.

Prinsessen har siden 2019 sagt seg enig med kongehuset i at hun og Verrett ikke bruker tittelen hennes i kommersiell sammenheng. De skal ikke synliggjøre tilknytning til Kongehuset verken i egne sosiale mediekanaler, i medieproduksjoner eller i tilknytning til annen kommersiell aktivitet.