Enorm slitasje stopper markedsføring av Marmorslottet

Skotråkk og annen slitasje på Svartisen Nasjonalpark har ført til at markedsføringen av Marmorslottet blir stoppet.
Skotråkk og annen slitasje på Svartisen Nasjonalpark har ført til at markedsføringen av Marmorslottet blir stoppet.  Foto: Sara Marie Broen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Turister fra hele verden har valfartet for å oppleve de unike steinskulpturene. Nå er området under kritisk press.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det spektakulære marmorlandskapet i Mo i Rana lider under slitasje og hærverk.

Marmorslottet var en skjult naturperle i mange år, helt til interessen tok helt av.

Gjennom tusenvis av år har turkist smeltevann fra Svartisen-breen skapt spisse, runde formasjoner og store jettegryter i marmor.

Marmor må behandles med respekt, og med nærmere 10.000 årlige besøkende har området i Svartisen Nasjonalpark fått stor slitasje.

Det forteller daglig leder i Visit Helgeland, Kitt Grønningsæter til NRK.

Foto: Sara Marie Broen
Foto: Sara Marie Broen

Skoforbud hjalp ikke

Den merkede stien gjennom Nasjonalparken og Marmorslottet er ikke tilrettelagt for den store turiststrømmen som har foregått de siste årene. Det har også ført til slitasje på stien, som enkelte steder har blitt opptil ti meter bred.

Marmoren har blitt utsatt for bålbrenning og tagging, og grus etter skotråkking har skrapt opp den skjøre natursteinen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det resulterte i at det i 2021 måtte innføres ekstraordinære tiltak. Det innebar å sette opp skilt der man ba turister om å ta av seg skoene å gå barbeint eller i sokkelesten.

Tiltaket har dessverre ikke hatt stor nok effekt, og nå er situasjonen verre enn noen gang. Det meddeler grotteforsker Stein Erik Lauritzen.

Lauritzen har drevet med forskning i området i mange år, og allerede i 2017 etterlyste han et nasjonalt regelverk for verning av grotter.

– Det er det vi kaller for allmenningens tragedie, at en ressurs blir ødelagt av altfor mye ferdsel, sier Lauritzen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slutter å markedsføre

På grunn av enorm pågang tas skilting til Marmorslottet ned. Foto: Sara Marie Broen
På grunn av enorm pågang tas skilting til Marmorslottet ned. Foto: Sara Marie Broen

Etter den enorme pågangen har destinasjonsselskapet Visit Helgeland besluttet å slutte å promotere Marmorslottet. Rett og slett for å verne om naturen.

Nå samarbeider de med Statsforvalteren om hvilke tiltak som må til for å spare området for mer slitasje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge planen skal det settes opp ny informasjonsplakat om naturreservatet og en permanent temaplakat om Marmorslottet. Det utarbeides også andre temaplakater som informerer om sårbare grotter og fjelltyper.

Grønningsæter kommer med en oppfordring til turister som søker flotte naturopplevelser i Mo i Rana.

– Nå anbefaler vi folk å finne andre steder å gå. Som Svartisen eller grottene på Helgeland, hvor man har guidede turer, sier han til NRK.