Egne billigmerker god butikk for Norgesgruppen
Norgesgruppens datterselskap Unil økte omsetningen med 1,8 milliarder kroner i fjor. Unil leverer billige merkevarer som First Price og Eldorado.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Å selge egne merkevarer (EMV) har for norske dagligvareaktører vært svært god butikk de siste årene, skriver Nationen.
I 2023 omsatte Unil for 11,6 milliarder kroner, en økning på 1,8 milliarder fra året før. Overskuddet før skatt endte på 111 millioner kroner. Selskapet har de siste årene økt omsetningen med en halv milliard hvert eneste år, skriver avisen.
Unil omsetter merker som First Price, Eldorado, Fauna og Jacobs Utvalgte, som blir solgt i Norgesgruppens kjeder som Kiwi, Meny, Spar, Joker og Nærbutikken.
– Økningen skyldes i hovedsak forbrukerdreining mot billigere varer kombinert med høyere priser på grunn av inflasjon, skriver selskapet i årsberetningen.