Gjør narr av Oslo: – Dette er helt hinsides

Halfdan (31) gjør narr av Oslo. Det slår godt an. (Newslab / Visit Oslo)
Halfdan (31) gjør narr av Oslo. Det slår godt an. (Newslab / Visit Oslo)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Reklamefilm går viralt med stikk til hovedstaden. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg ville ikke dratt hit, for å være helt ærlig

Det sier Halfdan (31) i Visit Oslos ferske reklame med tittelen «Is it even a city?»

Videoen har slått godt an på sosiale medier.

På X har to publiseringer av videoen over åtte millioner visninger til sammen.

– Dette er helt hinsides, sier regissøren bak filmen, August Jorfald, til Aftenposten.

Antireklame

Reklamen spiller på humor og ironi. For eksempel forteller Halfdan at Oslo mangler eksklusivitet, særlig sammenlignet med populære by-reisemål som Paris og New York.

Besøkende må blant annet ikke stå lenge i kø for å komme inn på museer eller restauranter.

– Om du ikke må stå i kø i et par timer, er det i det hele tatt vært å se? spør Halfdan seg.

Foran «Skrik» av Munch påpekte Halfdan at det ikke akkurat var en Mona Lisa.

Videoen er et eksempel på såkalt antireklame.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Strategien kan forklares som reklamer hvor man ikke benytter seg av de klassiske markedsføringsgrepene. Antireklame skiller seg ofte ut, og spiller gjerne på humor.

Se reklamefilmen her:

Kan lykkes

Skal vi tro Visit Oslos markedssjef, kan reklamen lykkes i å trekke turister til hovedstaden.

– Jeg er helt sikker på at dette forsterker den positive trenden med økende interesse for Oslo og flere besøkende. Dette gir oss god fart for resten av året og neste sesong. I tillegg skal britene og mange europeere på ferie i august, og det er ikke for sent å legge ferien hit allerede da, sier markedssjef Anne-Signe Fagereng til Aftenposten.

Bransjenettstedet The Drum kaller filmen en mesterklasse i antireklame, og trekker frem hvordan de positive sidene ved byen kommer til utrykk gjennom lokale Halfdans kritikk.