Rapport: Hjemmeskole under pandemien forsterket forskjeller – gikk mest ut over sårbare elever
Hjemmeundervisningen under pandemien forsterket eksisterende forskjeller blant norske elever, og sårbare elever ble spesielt påvirket, viser en ny rapport.
Utdanningsdirektoratet publiserte onsdag morgen sin andre delrapport i serien «Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet», som undersøker hvordan skolene jobbet for å dempe den negative påvirkningen av pandemien og langtidskonsekvenser for elevene.
– Denne rapporten viser hvor viktig skolen er, ikke bare for elevenes læring, men også for trivsel, vennskap og sosial kompetanse, sier direktør Morten Rosenkvist i Utdanningsdirektoratet.
Sosialt utenforskap ble forsterket
Hovedfunnene i rapporten går blant annet på at den digitale hjemmeundervisningen svekket relasjonen mellom lærer og elev, og at sosialt utenforskap ble forsterket som følge av lange perioder med hjemmeundervisning og strenge restriksjoner for å møtes privat.
– Det ble legitimt å begrense hvor mange som kunne være med på sosiale treff, og dette førte til at ungdom som allerede følte seg utenfor, ble ekskludert i enda større grad under pandemien, skriver Udir i sin oppsummering av rapporten.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI tillegg trekkes det fram at elevene fikk mye ansvar for egen læring, noe som for mange førte til dårligere læring og motivasjon.
– Elevene beskriver en hverdag med mye frihet, som noen erfarte som positivt, mens andre var negative til en mindre strukturert skoledag, skriver Udir.
Sårbare elever ble mer påvirket
Det viser seg også at sårbare elever i større grad enn andre elever har blitt negativt påvirket av hjemmeundervisningen, og at allerede eksisterende forskjeller ble forsterket.
Rosenkvist forteller at dette er noe som særlig bekymrer ham. Han mener det kreves et solid lag rundt disse elevene, bestående av skolen, foreldre, skolehelsetjenesten med flere for å hindre at gapet fortsetter å vokse.
– Gjennom godt samarbeid kan vi sikre at ungdommene våre kommer seg på skolen, og at de lærer og har det bra når de er der, sier Rosenkvist.