Schibsted kutter 250 stillinger i Norden

Konsernsjef Christian Printzell Halvorsen i Schibsted varsler nedbemanning på 250 stillinger i Norden som ledd i å rendyrke Schibsted Marketplace som et markedsplass-selskap. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Konsernsjef Christian Printzell Halvorsen i Schibsted varsler nedbemanning på 250 stillinger i Norden som ledd i å rendyrke Schibsted Marketplace som et markedsplass-selskap. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Schibsted varsler at det skal kutte rundt 250 stillinger i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nedbemanningen er det første skrittet i et større kostands- og effektiviseringsprogram, opplyser konsernet i en børsmelding tirsdag morgen. Prosessen skal etter planen være sluttført i september.

Konsernsjef Christian Printzell Halvorsen understreker at dette ikke er et enkeltstående grep, men starten på en løpende prosess med vekt på kontinuerlig forbedring og kostnadsorientering.

– Nå kan vi begynne å snakke om å forbedre lønnsomheten

Hensikten er å spisse Schibsted Marketplace til å bli et enda tydeligere markedsplass-selskap.

Konsernet sluttførte i forrige uke utskillelsen av medievirksomheten i det nye selskapet Schibsted Media, som er et rendyrket medieselskap heleid av Tinius-stiftelsen.

Schibsted Marketplace skal konsentrere sin virksomhet rundt mobilitet, eiendom, arbeidsplasser og bruktsalg.

– Etter å ha sluttført overføringen av Schibsted Media, kan vi nå begynne å snakke om å forbedre lønnsomheten vår som et mer spisset selskap og tilpasse oss de makroøkonomiske forholdene, sier Halvorsen.