Reklamenestor Kjetil Try gir seg som toppsjef

Etter 40 år i reklamebransjen, mange av dem som herre i eget hus, gir Kjetil Try seg som toppsjef i byrået som bærer hans navn. Arkivfoto: Terje Bendiksby / NTB
Etter 40 år i reklamebransjen, mange av dem som herre i eget hus, gir Kjetil Try seg som toppsjef i byrået som bærer hans navn. Arkivfoto: Terje Bendiksby / NTB Foto: NTB

Kjetil Try går av som konsernsjef 28 år etter at han opprettet reklamebyrået Try.

– Jeg fyller 65 år om noen uker. Det betyr ikke at jeg skal slutte å jobbe, men jeg tenker at tiden er inne for å ha halvannen jobb, i stedet for to, sier Try til Dagens Næringsliv.

– For meg har det aldri vært viktig å klamre meg fast til sjefsstolen. Jeg har jo navnet mitt på døren.

Sindre Beyer tar over som leder for byrået, som har 400 ansatte fordelt på ti selskaper. I tillegg til reklame, driver Try blant annet med rådgiving, design og markedsføring. Beyer har vært i Try i ti år og var viseadministrerende direktør før han rykket opp til toppjobben.

Selv om mannen ned navnet på døren gir seg som toppsjef, har han ingen planer om å gå og drive dank.

– Det er en form for nedtrapping, men det skulle ikke forundre meg om jeg feirer 70-årsdagen i disse lokalene. Jeg er jo reklamemann og får litt mer tid til å engasjere meg i reklamefaget igjen, sier Try, som har vært i bransjen i 40 år.