Forbrukerrådets råd om mulig Norwegian-streik: Ha is i magen

Skal du ut og fly med Norwegian? Det kan være streik blant pilotene fra i morgen. Foto: Carina Johansen / NTB
Skal du ut og fly med Norwegian? Det kan være streik blant pilotene fra i morgen. Foto: Carina Johansen / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian-passasjerer som rammes av eventuell streik, skal få pengene igjen eller ny reise. Forbrukerrådets kalkulator beregner hva du har krav på av erstatning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kalkulatoren er å finne på Forbrukerrådets egne nettsider.

Om ikke mekling mellom NHO Luftfart og Parat fører fram innen klokka 23.59 i kveld, går 17 Norwegian-piloter ut i streik fra midnatt. Allerede mandag utvides en eventuell streik med ytterligere 66 piloter, og det kan ramme en rekke avganger.

Norwegian vil fredag ettermiddag ikke kommentere hvilke avganger det gjelder.

Ikke avbestill selv

Flypassasjerer bør ha is i magen, skriver Forbrukerrådet.

– Dersom det ser ut til at din flyvning står i fare for å rammes av streiken, er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Avbestiller du selv, har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.

Om man derimot venter til avgangen eventuelt kanselleres, har man svært gode rettigheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre muligheter

Om flyet er innstilt eller forsinket i mer enn fem timer, har man tre muligheter:

* Ombooking snarest mulig

* Ombooking på et senere tidspunkt

* Pengene tilbake

Forbrukerrådet påpeker imidlertid at ombookingsmulighetene under en streik kan være små. Samtidig har selskapet plikt til å få deg til ditt endelige reisemål snarest mulig, selv på et annet selskap.

– Hvis selskapet ikke vil ordne nye billetter til deg eller det tar lang tid, kan du gjøre det selv. I slike tilfeller har du rett på å få mellomlegget tilbake fra flyselskapet. Husk at du må legge ut i mellomtiden, sier Iversen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Da må også flyselskapet dekke nødvendig mat og overnatting hvis det blir lang ventetid.

Reiseforsikring gjelder ikke

Passasjerer har også rett på en standardisert økonomisk erstatning dersom flyturen blir kansellert eller forsinket i minst tre timer. Flyselskapene er ikke fritatt fra erstatningsansvar under streik blant egne ansatte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Har man lidd økonomisk tap, kan man få dekket det også, etter en konkret vurdering. Blir man ikke enige, kan man klage til Transportklagenemnda.

– Slike tap kan typisk være forhåndsbetalt hotell eller leiebil, annen korresponderende transport eller tapt inntekt som følge av at du kom for sent hjem, sier Iversen.

Og ikke minst: Reiseforsikring dekker ikke tap som følge av streik.