Her slipper du ikke om bord med fulladet elbil
Innfører restriksjoner i frykt for brann.
Planlegger du europaferie i elbil til sommeren, og kanskje en tur innom Hellas? I så fall bør du ikke gjøre det med fulladet batteri. De fleste fergene i landet vil nemlig nekte deg adgang, med mindre du har lite strøm igjen på batteriet.
Et fulladet elbilbatteri inneholder svært store energimengder, ikke sjelden 70-100 kWt. Greske myndigheter frykter at dette utgjør en såpass stor brannfare at de ber fergeselskapene om ikke å frakte elbiler, hvis batteriet er ladet til mer enn 40 prosent.
Sjekker både før og under reisen
Begrensningen reguleres gjennom en ny forskrift i landet, som trådte i kraft 16. april i år. Store greske rederier som Anek Lines, Minoan Lines og Superfast Ferries har allerede omtalt denne nye begrensningen på sine hjemmesider, ifølge tyske ADAC (svarer til norske NAF).
Skal du reise med disse fergeselskapene, må du sørge for å planlegge reisen slik at du ankommer fergekaien med godt under «halv tank». Du kan bli kontrollert både ved ombordkjøring og mens bilen står om bord.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDen nye forskriften gjelder for øvrig både for rene elbiler og ladbare hybrider.
Les også: 498 elbiler reddes fra utbrent lasteskip
Ikke det mest elbilvennlige ferielandet
Om du bør reise til Hellas med elbil, krever det uansett en god porsjon planlegging. Landet har ikke kommet veldig langt i elektrifisering av bilparken, og det kan være langt mellom ladestasjonene.
De fleste stasjonene ligger sør i landet, langs hovedveiene og rundt de større byene. Aller flest lademuligheter har du i Athen, mens det er temmelig dårlige lademuligheter på øyene, påpeker ADAC.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Brannskadet elbil løftes ut – rett i vannbad
– Ikke villige til å ta risikoen
Det er ingenting som tyder på at elbiler antennes oftere enn biler med bensin- og dieselmotor, men det har vært en del eksempler på at branner i elbilbatterier kan være vriene å slukke. Det er dette som er bakgrunnen for at greske myndigheter har innført den nye forskriften.
Artikkelen fortsetter under annonsenHelt ny er imidlertid ikke denne problemstillingen. Her hjemme har blant annet Havila Kystruten besluttet å ikke ta med elektrifiserte bilen om bord i det hele tatt.
– En eventuell brann i el-, hybrid- eller hydrogenbiler vil kreve ekstern redningsinnsats og vil kunne sette mennesker om bord og skipene i fare. Vi tar sikkerheten på alvor, og dette er naturligvis en risiko vi ikke under noen omstendighet er villige til å ta, uttalte administrerende direktør Bent Martini til Dagbladet i forbindelse med beslutningen.
Les også: Dette risikerer du dersom du lader elbilen fra vanlig stikkontakt
Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no