Meklingen i gang – kan bli Norwegian-streik

Norwegian-pilotene og Parat mekler torsdag og fredag med Norwegian-ledelsen og NHO luftfart. Riksmekler Mats Ruland står for meklingen. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB
Norwegian-pilotene og Parat mekler torsdag og fredag med Norwegian-ledelsen og NHO luftfart. Riksmekler Mats Ruland står for meklingen. Illustrasjonsfoto: Terje Bendiksby / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag startet den to dager lange meklingen for Norwegian-pilotene. Fristen er midnatt fredag kveld, og dersom partene ikke blir enige, blir det streik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi jobber i seks av ni helger. I tillegg har vi høyest arbeidsbelastning i periodene folk flest og familien vil ha fri. Dette gjelder sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og andre høytider. Vi jobber mindre i vinterhalvåret, men vi må komme til enighet om en bedre balanse mellom arbeid og privatliv, sier Alf Hansen, leder for Norwegian Pilot Union (NPU).

Partene møttes klokken 10 torsdag, opplyser Parat til NTB. Det er riksmekler Mats Ruland som står for meklingen mellom Norwegian-pilotene og Parat på den ene siden med Norwegian-ledelsen og NHO Luftfart på den andre siden.

17 piloter vil bli tatt ut i streik fra lørdag morgen dersom meklingen ender med brudd. Men pilotene har advart om at antall streikende raskt vil bli oppjustert etter hvert.

Norwegian-pilotene krever blant annet en halv million mer i lønn, ifølge TV 2. En flykaptein i Norwegian med full ansiennitet tjener per i dag litt mer enn 1,3 millioner kroner i året, og pilotene krever et nytt høyeste lønnstrinn som innebærer lønnsøkning på litt under 40 prosent på to år, skriver mediehuset. Det vil i så fall innebære at de fra november i år får drøye 1,9 millioner kroner i året i grunnlønn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hansen sier pilotene ønsker en bedre balanse mellom arbeid og privatliv, i form av mer forutsigbarhet.

– Vi piloter må være på jobb når folk flest vil ut å reise, men i likhet med andre må vi også ha et liv med familien utenfor jobben. Det er derfor fremmet krav om en jevnere arbeidsbelastning og lenger varslingstid ved endringer i arbeidsprogrammet, sier han.