Mer taxikjøring enn før pandemien
Antallet kilometer som taxiene kjørte med passasjerer, økte med 4 prosent i 2023 sammenlignet med i 2019, det siste hele året før coronapandemien.
Tallene var stabile i seksårsperioden fra 2014 til 2019, men fra 2019 til pandemiåret 2020 sank antallet kilometer med 31 prosent.
Som følge av coronatiltakene holdt taxitransporten seg på et lavere nivå enn normalt fram til 2022, men i fjor kom transporten opp på samme nivå som før pandemien.
Det viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå.
Fra 2022 til 2023 steg antallet kilometer med passasjer i bilen med 7 prosent. Totalt kjørte drosjene 292 millioner kilometer med passasjerer i fjor, sett mot 282 millioner kilometer i året før pandemien.
I den samme perioden har regjeringen tatt flere grep på taximarkedet etter at det i november 2020 ble innført nytt løyveregelverk som i praksis betød et frislipp.
Der drosjene tidligere var tilknyttet sentraler med profilering fra de ulike sentralene, er det nå kun et fåtall som har logoer på bilene sine.
Etter frislippet har regjeringen blant annet innført krav om dokumentasjon for taksameter, og de tar sikte på å innføre midlertidige makspriser og plikt for alle drosjeløyvehavere til å knytte seg til en sentral.