NAF advarer mot tre år med trafikkaos

Når Ring 1 stenges i forbindelse med byggearbeidene i Hammersborgtunnelen, samt at feltene i Operatunnelen legges om, vil presset på det øvrige veinettet rundt Oslo bli formidabelt.
Når Ring 1 stenges i forbindelse med byggearbeidene i Hammersborgtunnelen, samt at feltene i Operatunnelen legges om, vil presset på det øvrige veinettet rundt Oslo bli formidabelt. Foto: Jens O. Kvale / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ligger an til tidenes kaos på osloveiene når en rekke planlagte byggeprosjekter vil medføre stengte veier, omkjøringer og begrenset fremkommelighet frem til 2027.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi frykter stengingen vil medføre kork, kaos og økte reisetider i mange år fremover hvis det ikke legges bedre til rette, sier pressesjef i NAF, Ingunn Handagard.

Når Ring 1 stenges i forbindelse med byggearbeidene i Hammersborgtunnelen, samt at feltene i Operatunnelen legges om, vil presset på det øvrige veinettet rundt Oslo bli formidabelt.

– Vi etterlyser bedre tilrettelegging

I en pressemelding tar NAF til orde for etablering av nye innfartsparkeringer med direktebusser vest for Oslo.

– Det kan lette presset på buss og tog, og gjøre kollektivtrafikk til et alternativ også for de som trenger bil på den første delen av reisen sin. Vi etterlyser bedre tilrettelegging fra både Statens vegvesen og Ruter, oppfordrer Ingunn Handagard.

– Dette varer f tre år fremover, til sommeren 2027

I tillegg til at trafikk tilsvarende en firefelts motorvei forsvinner som følge av at Ring 1 stenges, vil elbilene miste tilgangen til kollektivfeltene i Oslo og Akershus allerede i mai.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette varer fra 6. mai og tre år fremover, til sommeren 2027. Vi anslår at biltrafikken vil øke med 20–25 prosent i de ordinære feltene. Alle må påregne vesentlig mer trafikk i rushtiden morgen og ettermiddag, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Halvard Gavelstad til Budstikka.

– Tiltak som kan gjøre hverdagen lettere for folk

Trafikken i Hammersborgtunnelen har vært tilsvarende en firefelts motorvei, med rundt 17.000 biler i døgnet. Men ifølge NAF vil tiltakene som skal demme opp for kaoset ikke være nok til å hindre kaos.

Bileierforeningen, som representerer om lag en halv million medlemmer, mener vegmyndighetene må legge til rette for at det blir billigere å reise kollektivt.

– Sammen med et styrket rutetilbud og innfartsparkeringer er dette tiltak som kan gjøre hverdagen lettere for folk, sier pressesjef i NAF, Ingunn Handagard.