Forbrukertilsynet: Svært små priskutt kan være villedende markedsføring

Varer hos Rema 1000, her på Torggata i Oslo. Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Varer hos Rema 1000, her på Torggata i Oslo. Foto: Rodrigo Freitas / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan være villedende etter markedsføringsloven dersom butikker annonserer en prisreduksjon som i realiteten viser å være ubetydelig, sier Forbrukertilsynet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema 1000 har nylig lansert en ny priskutt-kampanje som har vekket reaksjoner, der de reklamerer for å ha kuttet prisen på 200 varer. Flere av kuttene er imidlertid på kun 10, 20 og 30 øre.

Overfor TV 2 vil ikke Forbrukertilsynet kommentere den konkrete priskutt-kampanjen fra Rema 1000, men underdirektør i Forbrukertilsynets tilsynsavdeling Marit Evensen sier følgende på generelt grunnlag:

– Regelverket oppstiller i utgangspunktet ingen krav til størrelsen på prisnedsettelsen. Men etter en konkret vurdering kan det likevel anses villedende etter markedsføringsloven dersom næringsdrivende annonserer en prisreduksjon, som i realiteten viser å være ubetydelig, skriver hun til kanalen.

Rema 1000 forsvarer kampanjen overfor samme kanal.

– Etter vi gikk ut av prisvinduene forhandler vi kontinuerlig med våre leverandører, og når vi får lavere priser inn så tar vi de rett ut til kundene, enten det er ett kutt på 19 prosent eller 0,1 prosent, sier salgs- og markedsdirektør Pia Mellbye i butikkjeden.

Hun viser til at kjeden er transparente om både førpris og nåpris for alle priskuttene i kampanjen, slik de er pålagt å gjøre gjennom nye regler om førpriser.