Dagsrevyen på NRK har mistet 140.000 seere på tre år

Målet er at den digitale veksten i NRK TV skal kompensere for fallet i den tradisjonelle TV-tittingen, sier nyhetsredaktør Knut Magnus Berge. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Målet er at den digitale veksten i NRK TV skal kompensere for fallet i den tradisjonelle TV-tittingen, sier nyhetsredaktør Knut Magnus Berge. Foto: Gorm Kallestad / NTB Foto: NTB

Siden koronatoppen i 2020 har Dagsrevyens seertall falt med 140.000. – Vi tror på fortsatt digital vekst, sier NRK-redaktør.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tall fra NRK Analyse viser at i snitt 516.000 fulgte nyhetssendingene på nett og TV i 2023. Dette tilsvarer en nedgang på 41.000 fra året før og en nedgang på 140.000 siden 2020, skriver Kampanje.

– Tallene viser at tradisjonell kringkastet TV-seing fortsatt går ned, mens den digitale oppslutningen til Dagsrevyen øker, sier nyhetsredaktør Knut Magnus Berge i NRK til Kampanje.

Andelen digitale brukere har økt fra 36.000 til 74.000 siden 2020, men økningen erstatter ikke bortfallet i den lineære seingen, ifølge avisen.

Berge vil heller sammenligne med seertallene fra 2019, før koronatoppen.

– Fra siste normalår før pandemien og til i fjor vokste vi fra under 20.000 til over 70.000 i NRK TV, og de siste tallene fra 2024 viser at vi nå nærmer oss 100.000 i NRK TV, sier han.