Vegvesenet med flere tiltak etter at Tretten bru kollapset: – Vi har gjort feil

Tretten bru kollapset uventet 15. august i 2022. Foto: Heiko Junge / NTB
Tretten bru kollapset uventet 15. august i 2022. Foto: Heiko Junge / NTB Foto: NTB

Statens vegvesen erkjenner feil etter at Tretten bru kollapset i 2022. De gjør nå flere tiltak for å forsikre seg om at lignende hendelser ikke skjer igjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Vi har gjort feil. Det skal ikke skje igjen, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland i en pressemelding fredag.

Veidirektør Ingrid Dahl Hovland. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
Veidirektør Ingrid Dahl Hovland. Foto: Ørn E. Borgen / NTB

Konsulentselskapet PwC la samme dag fram en rapport Vegvesenet hadde bestilt om brukollapsen 15. august 2022.

– Jeg tar ansvar for det som har skjedd. Men enda viktigere er det at jeg tar ansvar for dagens situasjon og hvordan vi ruster oss for fremtida. Vi iverksetter nå en omfattende tiltakspakke for å følge opp de feil og mangler som har kommet fram. Oppfølgingen har høyeste prioritet, sier Hovland.

Brukte gamle regler

PwC-rapporten peker på en rekke feil i forbindelse med Vegvesenets håndtering av brua. I prosjekteringsarbeidet før brua ble bygd, ble regelverket for bærende konstruksjoner endret. Norske standarder ble byttet ut med felleseuropeiske. Da lagde Vegvesenet sine egne overgangsregler som skulle gjelde ved ulike omstendigheter, ifølge rapporten.

– Vegdirektoratet hadde ikke myndighet til å gi slike overgangsregler. Det kan også fremstå som at overgangsreglene ikke var i tråd med hva regelverket selv la opp til når det gjelder ikrafttredelsesdatoer. Det er vår oppfatning at prosjektet hadde all grunn til å «stanse opp», heter det i rapporten.

Hadde man bygget brua etter det nye regelverket, ville hendelsen ikke resultert i umiddelbar kollaps i hele konstruksjonen, ifølge rapporten.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

Dronebilder av Tretten bru etter at den kollapset i elva med en lastebil og en personbil på seg.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Foto: NTB
Dronebilder av Tretten bru etter at den kollapset i elva med en lastebil og en personbil på seg.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Foto: NTB

Flere tiltak

Vegvesenet gjør en rekke tiltak i tråd med funnene i PwC-rapporten, blant annet en gjennomgang av organisering, roller, ansvar og regelverk når det gjelder kontroll og godkjenning av bruer.

De vil også gjennomføre en kompetanseheving når det gjelder forvaltning og vedlikehold av trebruer.

Vegvesenet tok en full gjennomgang av 14 bruer som ble stengt i etterkant av brokollapsen. Dette inspeksjonsarbeidet viste at strukturer, systemer og kompetansen er bedre i Vegvesenet i dag, ifølge rapporten.

Ingen ble skadd

Det var tidlig om morgenen mandag 15. august 2022 at brua plutselig kollapset over elva Gudbrandsdalslågen.

En lastebil og en personbil kjørte over brua da kollapsen skjedde, men ingen av sjåførene kom fysisk til skade.

Havarikommisjonen har også gransket hendelsen. I en rapport pekte de på at brua trolig kollapset som følge av utmatting, altså at den hadde vært utsatt for svekkelse over tid.