Reklamestunt vekker oppsikt: – En idé som bare måtte gjennomføres

Disse skiltene dukket opp flere steder i Oslo forrige uke. – Vi snakker ikke like mye om =Oslo som et verdig alternativ eller om tigging lenger, til tross for at vi har holdt på med det samme i alle disse årene, sier Even Skyrud i =Oslo. Foto: Schjærven
Disse skiltene dukket opp flere steder i Oslo forrige uke. – Vi snakker ikke like mye om =Oslo som et verdig alternativ eller om tigging lenger, til tross for at vi har holdt på med det samme i alle disse årene, sier Even Skyrud i =Oslo. Foto: Schjærven
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Akkurat nå har vi ikke helt oversikt over hvor mange ganger det har blitt delt, sier prosjektleder i Schjærven.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Torsdag forrige uke kunne Oslo-boere få seg et oppløftende syn på en ellers kald førjulsdag. Sammen med reklamebyrået Schjærven og utendsørsselskapet JCDecaux gjennomførte =Oslo et stunt som skulle minne folk om verdien av bladet som selges av folk på gata i hovedstaden.

De forlatte tiggerskiltene - som fortalte forbipasserende at vedkommende har fått seg jobb i =Oslo - ble raskt fanget opp av mobilkameraer og spredt i sosiale medier.

– Akkurat nå har vi ikke helt oversikt over hvor mange ganger det har blitt delt, men vi finner stadig nye steder der bilder har blitt lagt ut og delt videre, sier prosjektleder Hedda Ask Haugland i Schjærven.

Kampanjen er basert på en idé kreatørene Caroline Macri og Arnt Heggli fikk da de satt og jobbet på en café midt på Grünerløkka og havnet i prat med en =Oslo-selger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da teamet presenterte ideen tok det meg fem minutter før jeg var i kontakt med =Oslo. Jeg skjønte at dette var en idé som bare måtte gjennomføres, så jobben ble å begeistre andre, slik som jeg ble begeistret. =Oslo og JCDecaux var umiddelbart med, og det skapte en god dugnadsånd i hele byrået, sier rådgiver og kreativ planner Sverre Midttun.

Sammen med skiltene ute i gaten, ble det satt opp en installasjon på Oslo S, i samarbeid med JCDecaux.

– Desember er en av de mest trafikkerte periodene for reklamekanalene. Likevel fant JCDcaux plass og ga oss gratis eksponering. Her fikk vi sette opp et mobilt adshell i en av de mest trafikkerte inngangene til Oslo S, med tilhørende eksponering på digitale skjermer. Og en plass der vi satt opp en installasjon der vi rammet inn en tom plass med en takkemelding, sier Hedda Ask Haugland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samarbeidspartnerne bak kampanjen tror det er spesielt viktig å minne om hva =Oslo representerer i tider der økonomien strammes og folk har mindre å rutte med.

– Vi snakker ikke like mye om =Oslo som et verdig alternativ eller om tigging lenger, til tross for at vi har holdt på med det samme i alle disse årene. Det ble vi minnet på tidligere i år, da reklamebyrået Schjærven kontakt. De ville minne folk som ferdes i byen på hvorfor =Oslo finnes og hvilke endringer et gatemagasin bringer med seg, sier Even Skyrud i =Oslo.

Artikkelen er først publisert av Kampanje.com.