Flertall ønsker faglige dyktigere lærere
En fersk undersøkelse fra Lektorlaget viser at et flertall av befolkningen ønsker at lærere skal ha mer faglig fordypning enn dagens minstekrav.
I dag er det et krav om ett års fordypning i alle fag for å undervise i fag på videregående skoler i Norge. 66 prosent av respondentene i undersøkelsen mener det bør være to år. Undersøkelsen ble utført av Respons Analyse på vegne av Norsk Lektorlag.
– Det er en pågående debatt i skolen om hva som er viktige faktorer for å få til god læring. Forskning viser at kvalifiserte lærere og lektorer er den viktigste faktoren for å få til god læring. Det er også viktig for sosial utjevning, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Norsk Lektorlag.
Hun mener politikere må komme på banen og peker på at mange i skolen i dag ikke er kvalifiserte nok til å undervise.
– Lektorlaget etterlyser mer politisk vilje til å stille krav til kompetanse. Tilsettingskravene må også ytterligere strammes inn, sier hun.
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at over 20 prosent av de som underviser i dagens videregående skole, er ukvalifiserte. For ungdomsskolen er det 15 prosent.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNyhuus mener det er bekymringsfullt at flere undervisere forlater yrket. Hun ønsker også bedre hjelp for studenter.
– Det er mange kvalifiserte lærere og lektorer som har forlatt yrket, og vi ser at det står mange tomme plasser i lektor- og lærerutdanningene denne høsten. Dette bør bekymre. Studiene må bli mer relevante og være en god forberedelse til jobben i klasserommet. Nyutdannede må også få en bedre introduksjon og veiledning for å avhjelpe mot praksissjokket, avslutter hun.