Bane Nor ser for seg ny bru etter brukollapsen ved Ringebu

Jernbanebrua over Gudbrandsdalslågen i Ringebu brøt sammen mandag. Foto: Geir Olsen/ NTB
Jernbanebrua over Gudbrandsdalslågen i Ringebu brøt sammen mandag. Foto: Geir Olsen/ NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bane Nor ser for seg en ny bru etter at jernbanebrua over Lågen ved Ringebu kollapset mandag. Det er for tidlig å si noe om når en ny bru vil stå klar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Situasjonen endrer seg når brua kollapser. Det gir oss færre alternativer til løsninger, men det vi ser for oss nå, er en ny bru, sier banedirektør Eivind Bjurstrøm i Bane Nor til NTB mandag kveld.

Randklev bru over Lågen ved Ringebu kollapset mandag formiddag etter at den ble hardt skadd av flommen etter ekstremværet Hans. Hendelsen får videre konsekvenser for Dovrebanen, som går over jernbrua. Det betyr at denne delen av strekningen ikke kan trafikkeres.

Ifølge Bjurstrøm er det vanskelig å gi en prognose på hvor lang tid det tar før forbindelsen over Lågen er gjenopprettet.

– Det må vi komme tilbake til når vi har kommet i gang med prosjekteringen av brua, men forberedelsene har allerede startet. Vi er klar over at det er behov for å få avklart situasjonen. Så det er noe vi jobber med, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ukjent kostnad

Bjurstrøm sier det i lang tid ikke vil være bruforbindelse for jernbanen her. Som en del av nedetiden på Dovrebanen, vil det bli økt trafikk på Rørosbanen. Det er samtidig ukjent hva kostnaden for ny bru vil bli.

– Det avhenger av hvilke løsninger som velges. Vi har kikket på andre prosjekter. Ingen av disse er sammenlignbare med det vi skal gjennomføre nå, men det blir betydelige kostnader. Det er snakk om en bru på 172 meter, så det er en forholdsvis stor bru, sier han.

Lokalbefolkningen har samtidig gått og ventet på at brua skulle rase ut i elva, og mandag skjedde det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Brua har detti ned og ligger i elva. Det er rett og slett tragisk, sier ordfører Arne Fossmo i Ringebu kommune til NTB.

Han påpeker at Ringebu har E6 midt gjennom sentrum, og frykter at det nå blir mer godstrafikk der. Han ber staten sørge for at brua kommer opp igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har gått og tenkt på at den brua kunne dette ned. Og i dag datt den jo ned. Det er trist og tragisk. Det haster veldig å få den opp. Kollektivtransporten blir helt borte. Det er ikke noen tog som kan gå på Dovrebanen her før brua er oppe igjen, sier Fossmo.

Knakk på midten

Det er muligens skader på veibrua like ved også. Jernbanebrua har knekt på midten og rast ned i elva.

– Brufundamentet på midten av Randklev bru løste seg og knakk. Dermed ligger midten av brua i elven, mens den fortsatt henger fast på sidene, sier Bane Nors pressevakt Anne Kirkhusmo til NTB.

Hun forteller at Bane Nor hadde folk på stedet for å kartlegge skadene på brua etter ekstremværet, da den kollapset.

Per Olav Hopsø, som er fylkesordførerkandidat Trøndelag Arbeiderparti sier han har forståelse for at det er en krevende situasjon, og at det kan ta noe tid å komme i gang igjen med togtrafikken. Han understreker at dette er samfunnskritisk infrastruktur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det haster å få på plass en løsning, helst innen to, tre måneder. Om det ikke er fysisk mulig, så må det på plass midlertidig løsning, og det i samarbeid med Forsvaret. Vi trenger at forbindelsen mellom nord og sør på Dovrebanen opprettholdes, sier Hopsø.

Aldri fare for liv og helse

Dovrebanen ble av hensynet til sikkerheten stengt for all trafikk mer enn to døgn før skadene på brua oppsto. Dermed innebar hendelsen på Randklev aldri fare for liv og helse. Randklev bru er en 172,5 meter lang fagverksbru av stål, med tre like lange spenn. Brua er direktefundamentert på elvebunnen, og den ble bygd i 1957.

Andre jernbanebruer som har hatt stor belastning under flommen, vil bli grundig kontrollert før togtrafikken gjenopptas, i likhet med fyllinger, sideterreng og øvrige tekniske anlegg.