Undersøkelse: Her ligger Norge på bunn
En fersk undersøkelse avslører flere nøkkelfunn som gir innsikt i det digitale landskapet i norske organisasjoner.
En fersk undersøkelse gjennomført av lønns- og HR-spesialisten SD Worx avdekker at Norge befinner seg langt framme når det gjelder digitalisering på arbeidsplassen. Likevel mener halvparten av norske arbeidstakere at det er en betydelig vei å gå før optimal digitalisering er oppnådd.
Når det kommer til strategi og hvor opptatt norske organisasjoner er av digitalisering, ligger Norge på bunn. Ifølge undersøkelsen har kun 55 prosent av norske bedrifter forpliktet seg til en digital strategi, i motsetning til for eksempel Italia, der åtte av ti bedrifter sier det samme.
Undersøkelsen avslører flere nøkkelfunn som gir innsikt i det digitale landskapet i norske organisasjoner.
Norge kan havne bakpå
– Norge har kommet ganske langt digitalt allerede, men vi kan havne bakpå med den innsatsen som legges inn nå i forhold til andre europeiske land. 40 prosent av norske organisasjoner forteller at de ikke leverer optimale løsninger til sine ansatte, mens 30 prosent av de ansatte opplever at de ikke har gode nok digitale ressurser til å gjøre jobben sin på best mulig vis, sier Maria Andreasson i SD Worx Norge i en pressemelding til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenStadig flere norske organisasjoner gjør det de kan for å optimalisere sine ansattes digitale jobbopplevelse, men mer enn en tredjedel av norske ansatte (37 prosent) sier de sliter med å holde tritt med all digitaliseringen.
I undersøkelsen kommer det tydelig fram at norske ansatte er tilhengere av digitaliseringen på arbeidsplassen. Hele 50 prosent mener det har gjort jobben mer meningsfylt, og flere enn fire av ti sier det er større sannsynlighet for å velge en jobb som bruker et utvalg av bra digitale verktøy. Omtrent like mange sier de er tilbøyelige til å forlate arbeidsplassen dersom gode digitale verktøy ikke er på plass.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHar skiftet fokus
Tidligere jobbet selskapene hardt for en mer effektiv HR-teknologi som kunne være til nytte for personalavdelingen, spesielt knyttet til automatisering, dokumenthåndtering, internkommunikasjon og lønn- og tidsregistrering.
Artikkelen fortsetter under annonsenI dag har fokuset skiftet mer mot applikasjoner som kommer den enkelte medarbeider til gode, som opplæring og utvikling, samarbeid og teamarbeid, og også for de ansattes trivsel, skriver SD Worx.
Til tross for dette anser 40 prosent av organisasjonene at deres prosessorienterte applikasjoner allerede er ganske modne mens langt færre (30 %) sier det samme om deres ansatt-orienterte applikasjoner. Det er med andre ord fortsatt en del modning som skal til.
– I økende grad innser bedrifter at teknologi ikke bare kan bidra til å gjøre organisasjonen mer strømlinjeformet og effektiv, den kan også hjelpe de ansatte i deres daglige oppgaver og personlige utvikling på jobben. Dette kommer både ansatte og organisasjonen til gode på lang sikt, og forklarer hvorfor det nå er større vilje til å investere i opplæring og utvikling, sier Andreasson.