Det blir flere taxier – men de tjener mindre

Det norske drosjemarkedet tjener mindre penger enn før koronapandemien, mens antallet drosjeløyver er mer enn doblet. Illustrasjonsfoto: Aleksander Andersen / Scanpix
Det norske drosjemarkedet tjener mindre penger enn før koronapandemien, mens antallet drosjeløyver er mer enn doblet. Illustrasjonsfoto: Aleksander Andersen / Scanpix Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det norske taximarkedet tjener mindre penger enn før koronapandemien, mens antallet drosjeløyver er mer enn doblet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det viser en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI), som er finansiert av blant annet Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Norges Taxiforbund, Fafo og TØI, skriver FriFagbevegelse.

I 2019 omsatte drosjenæringen for nesten 8,5 milliarder kroner. I koronaåret 2020 falt omsetningen til drøyt 5,8 milliarder kroner, før det i 2021 steg med omtrent 1,1 milliarder kroner fra det bunnivået.

Til tross for omsetningsfallet, har antall drosjeløyver økt kraftig. Før regjeringen Solberg liberaliserte drosjenæringen i 2020, var det omtrent 8000 drosjeløyver på landsbasis. I mai 2021 er antallet 18.216 løyver.

Dag-Einar Sivertsen, som er forbundssekretær i Fellesforbundet, er ikke overrasket over funnene i rapporten.

– Jeg har jo lyst til å si «hva var det vi sa». Det rapporten sier er helt i tråd med den frykten vi hadde for effekten av frislippet i drosjebransjen. Vi har fått flere deltidskjørere og forverret arbeidsforhold, sier Sivertsen til FriFagbevegelse.