Skal bare? Det koster deg nesten 10.000 kroner

KOSTBART: Hvis du sjekker kartet på el-sparkesykkel er det stor forskjell om du er en del av trafikken eller ikke.
KOSTBART: Hvis du sjekker kartet på el-sparkesykkel er det stor forskjell om du er en del av trafikken eller ikke. Foto: Frende Forsikring
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Boten er akkurat like høy som for bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De fleste har sannsynligvis fått med seg at det har blitt svært kostbart å bruke mobilen ulovlig mens du kjører bil.

Men visste du at du får 9.700 kroner i bot også hvis du fikler med mobilen på en elektrisk sparkesykkel ute i trafikken?

– Boten er akkurat like høy som for bil.

Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. Årsaken er at el-sparkesykkel regnes som motorvogn.

En del av trafikken

– Siden det ikke kreves førerkort for å kjøre el-sparkesykkel får du ikke prikker som straff i tillegg til boten, slik du ville fått bak rattet, sier Ytre-Hauge.

Det er politikerne som vedtar og bestemmer hvor høye bøtene som politiet må forholde seg til skal være. Men hvordan fungerer det i praksis med el-sparkesykkel?

– Hvis du for eksempel står i ro på rødt lys og sjekker mobilen, kan du bli stoppet av politiet og få bot. Grunnen er at du er en del av trafikken og da gjelder reglene som bilistene må forholde seg til, sier Ytre-Hauge, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Syv omkom i trafikken – de hadde én ting til felles

(Artikkelen fortsetter under bildet).

TATT AV: De elektriske sparkesyklene har blitt et velkjent syn i mange norske byer og tettsteder de siste årene. Foto: Aleksander Myklebust / TV 2
TATT AV: De elektriske sparkesyklene har blitt et velkjent syn i mange norske byer og tettsteder de siste årene. Foto: Aleksander Myklebust / TV 2

Lite beskyttelse

Situasjonen er annerledes hvis du kjører på fortau.

– Hvis du står i ro med el-sparkesykkelen din på et fortau, er du ikke en del av trafikken. Da unngår du bot, sier han.

Fagsjefen i Frende har sett flere bruke mobilen i trafikkbildet.

– Vi ser at en del fikler med mobilen på el-sparkesykkel. Det må vi få en slutt på. Du har forsvinnende lite beskyttelse hvis du faller og du kan skade deg skikkelig. Det blir fort farlig hvis du mister oppmerksomheten på veien, sier Roger Ytre-Hauge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mobilboten har økt med 470 prosent

Må ha forsikring

Med finere vær og lengre kvelder blir det også stadig flere myke trafikanter ute på veiene, spesielt på el-sparkesykkel eller vanlig sykkel. Det må du være oppmerksom på, uansett hva slags motorvogn du er fører av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Sjekk blindsonen skikkelig når du kjører bil. Vis hensyn og ikke bli irritert over at det nå blir flere myke trafikanter på veien sammen med deg og bilen din, sier Ytre-Hauge.

Fra januar i år ble det lovpålagt å ha forsikring til el-sparkesykler her i til lands. I takt med vårens anmarsj har salget gått i taket.

– De to første ukene i april kjøpte 70 prosent flere forsikringer for el-sparkesykkel enn i hele mars, sier Ytre-Hauge.

To dødsulykker i fjor: Nå frykter de flere

Artikkelen ble først publisert på Broom.no