Nasjonal kommunikasjonsmyndighet gir Telenor 7 millioner i gebyr

Telenor ilegges gebyr av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
Telenor ilegges gebyr av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet gir Telenor 7 millioner kroner i gebyr for å ikke ha gitt en grossistkunde samme informasjon som til egen mobilvirksomhet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Informasjonen var nødvendig for å kunne delta i en offentlig anbudskonkurranse, opplyser Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

– Vi ser alvorlig på dette, og saken har avdekket at Telenors rutiner for å sikre likebehandling ikke har vært tilstrekkelig innarbeidet i virksomheten. Fraværet av rutiner og kontrollmekanismer innebærer en betydelig risiko for at utfordrere ikke kan konkurrere på like vilkår som Telenor selv. Dette er egnet til å svekke konkurransen i markedet, sier fungerende avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom, Kenneth Olsen.

Telenor er en dominerende aktør i mobilmarkedet. For å sikre god konkurranse i markedet er selskapet pålagt å la mobilselskaper som ikke har et eget mobilnett, bruke Telenors nett, opplyser Olsen.

Kravet innebærer at Telenor skal behandle konkurrerende selskaper på samme vis som sin egen virksomhet, ifølge Nkom.

– Vi har mottatt varselet om vedtak fra Nkom og vil nå bruke tid på å gå gjennom detaljene før vi uttaler oss, skriver kommunikasjonsdirektør Hanne Knudsen i Telenor i en SMS til E24.