Én ting må du passe på hvis du vasker bilen nå

VINTER: I løpet av vinteren kjemper bilen din en tøff kamp mot veisaltet. Forrige vinter ble det brukt 88.000 tonn salt på riksveiene i Norge. Det er bilens verste fiende – og gjør at den ruster raskere.
VINTER: I løpet av vinteren kjemper bilen din en tøff kamp mot veisaltet. Forrige vinter ble det brukt 88.000 tonn salt på riksveiene i Norge. Det er bilens verste fiende – og gjør at den ruster raskere. Foto: Eirik Aspaas
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne årstiden kan være tøff.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ble brukt 88.000 tonn salt på norske riksveier forrige vinter. For bilen din er det dårlig nytt. Salt er nemlig bilens verste fiende.

– Selv om saltbruken har gått ned siden toppåret i 2017- 2018, da det ble brukt rett i underkant av 153.000 tonn, er det fortsatt mye bruk av salt på norske veier. Salt er dårlig nytt for bilen din og fører til korrosjon, lakkskader og skader på bremser og hjuloppheng, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.

Ekstra viktig

– Vi anbefaler at du er nøye med bilvasken om vinteren. Egentlig bør du vaske bilen hyppigere om vinteren enn hva man gjør om sommeren, forklarer Svendsen.

NAFs råd er å være spesielt nøye med å spyle av understellet, bremsene, inne i skjermer og andre steder der veisaltet fester seg.

Men ikke alle har utstyr for å spyle av bilen under. Da kan vaskehaller være et godt alternativ.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Både selvvaskehaller og tradisjonelle vaskehaller har utstyr der man når langt under bilen. Bruker du en vaskehall bør du alltid velge en vask med underspyling. Målet er å få bort saltet som samler seg på understell, hjuloppheng, bremser og batterier.

Slik unngår du rustskader på bilen din

VASK: Det å vaske bilen skikkelig er kjempeviktig. På vinteren er det også viktig å få spylt den under.
VASK: Det å vaske bilen skikkelig er kjempeviktig. På vinteren er det også viktig å få spylt den under.

Elbilbatteriet tåler underspyling

Mange er bekymret for skader på batteriet på elbiler ved bruk av underspyling.

– Batteriet ligger i en vanntett kasse. Det er utformet slik at det fint tåler en tur i vaskehallen. Mengden vann som brukes er lite i forhold til hva batteriet for eksempel utsettes for ved en tur på våt vei eller når du kjører gjennom vanndammer, forklarer Svendsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse bilene har best beskyttelse mot rust

Vask månedlig eller oftere

NAFs råd er at man vasker bilen minst en gang i måneden gjennom vinteren, men gjerne oftere. Er det sprengkulde bør du selvsagt vurdere hvor nødvendig bilvasken er, men du kan fint vaske når det er noen minusgrader.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Pass på at du rett etter vasken smører inn lister rundt dører og ladeluke med silikonstift slik at det ikke fryser. En liten bit med tape over låsen er også en billig forsikring for å hindre at låsen fryser, sier Svendsen.

Rustholk solgt for nesten 15 millioner kroner

Bremsetest til slutt

Ikke glem å prøvebremsene etter du har vasket – og brems gjerne kraftig opp noen ganger mellom hver gang du vasker bilen. Da hindrer du rustdannelse på skivene. Bare sørg for at det ikke biler bak deg når du gjør dette.

Jevnlig vedlikehold er en god forsikring mot rustangrep.

– Har du en bil som er godt vedlikeholdt holder den seg bedre i pris den dagen du skal selge den, fastslår Svendsen.

Denne artikkelen ble først publisert på Broom.no